דלקת עור אטופית 31.05.2022

תחלואה נלווית לדלקת עור אטופית בעולם האמיתי

במחקר אופיינה התחלואה הנלווית המקושרת לדלקת עור אטופית באוכלוסיית מטופלים אמבולטוריים. הנה התוצאות

דלקת עור אטופית. צילום: אילוסטרציה

דלקת עור אטופית היא מחלת עור דלקתית גירודית המקושרת לתחלואה נלווית מגוונת. עם זאת, מספר הניתוחים המקיפים שבחנו תחלואה נלווית לדלקת עור אטופית בעולם האמיתי מצומצם מאוד. לכן, מטרת המחקר הנוכחי הייתה לאפיין את התחלואה הנלווית המקושרת לדלקת עור אטופית באוכלוסיית מטופלים אמבולטוריים.

במסגרת המחקר שממצאיו תוארו בעיתון Journal of the American Academy of Dermatology סקרו החוקרים את מאגר המידע MarketScan Commercial Claims and Encounters מ-1 בינואר 2017 ועד 31 בדצמבר 2017. באמצעות מודלים רב-משתנים השוו החוקרים תחלואה נלווית בקרב מטופלים עם דלקת עור אטופית לקבוצת ביקורת המזווגת לגיל ומין.

במחקר נכללו 39,779 מטופלים עם דלקת עור אטופית ו-353,743 מטופלים שהיוו קבוצת ביקורת. תוצאות המחקר הראו כי קיים סיכון מוגבר למצבים פסיכיאטריים, בהם חרדה (יחס סיכויים – 1.44) והפרעות מצב רוח (יחס סיכויים – 1.31) בקרב מטופלים עם דלקת עור אטופית בהשוואה לקבוצת הביקורת.

סיכון מוגבר בקרב מטופלים עם דלקת עור אטופית נרשם גם למחלות אוטואימונית, ביניהן ויטיליגו (יחס סיכויים – 4.44) והתקרחות אזורית (יחס סיכויים - 6.01) וכן נמצא קשר בין דלקת עור אטופית וזיהומים, בהם אימפטיגו (יחס סיכויים – 9.72), זיהומי MRSA (יחס סיכויים – 3.92) וצלוליטיס (יחס סיכויים – 2.52).

עוד נמצא כי מטופלים עם דלקת עור אטופית היו בעלי סיכון מוגבר לסבול ממצבים סיסטמיים, ובהם ממאירויות לימפואידיות והמטולוגיות (יחס סיכויים – 1.91), טרשת עורקים (יחס סיכויים – 1.69 והתסמונת המטבולית (יחס סיכויים – 1.47). לכל יחסי הסיכויים שלעיל התקבל ערך p<0.001.

ממחקר זה עולה כי דלקת עור אטופית קשורה למגוון מצבים פסיכיאטריים וסיסטמיים, ובכך מודגש המהלך הטבעי הסיסטמי של דלקת עור אטופית והצורך לשיתוף פעולה בניהול חולים אלה.

מקור:

Roh Y. et al. Journal of the American Academy of Dermatology (2022). https://doi.org/10.1016/j.jaad.2021.11.014

נושאים קשורים:  מחקרים,  דלקת עור אטופית,  תחלואה נלווית,  אפידמיולוגיה,  סיכון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו