מניעת שבץ 17.04.2022

הקשר בין עצימות הטיפול להורדת כולסטרול למניעת שבץ חוזר

נמצא קשר בין אינטנסיביות הטיפול בסטטינים לבין הסיכון לשבץ חוזר - טיפולים בעצימות גבוהה הראו יכולת טובה יותר במניעת אירועי שבץ חוזרים

סטטינים. אילוסטרציה

נכון להיום, היתרונות והסיכונים הנקשרים עם טיפולים מבוססי סטטינים להורדת כולסטרול מסוג LDLי(LDL-C) על מנת להפחית את הסיכון של שבץ חוזר אינם מבוססים דיים. במסגרת מחקר אשר פורסם בכתב העת JAMA Neurology, מטרת החוקרים היתה לערוך מטא-אנליזה של מחקרים קליניים אקראיים על מנת להעריך את הקשר בין שיעור העצימות (גבוהה או נמוכה) של טיפולים מבוססי סטטינים להורדת כולסטרול מסוג LDL עם התוצאים למטופלים הסובלים משבץ איסכמי.

לצורך המחקר, החוקרים חיפשו מידע במקורות PubMed, Embase, the Cochrane Central Register of Controlled Trials ו-ClinicalTrials.gov, החל מ-1 בינואר 1970 ועד 31 ביולי 2021. מטא-האנליזה כללה מחקרים קליניים אקראיים שנעשו על מטופלים שעברו אירוע של שבץ. המחקרים אשר נסקרו השוו את שיעור עצימות הטיפול של טיפולים מבוססי סטטינים להורדת כולסטרול מסוג LDL ותיעדו תוצאים של חזרת השבץ.

החוקרים השתמשו ב-Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-analysesי(PRISMA) לדיווחי הנחיות לצורך חילוץ מידע והערכת איכות ואמינות המידע. כמו כן, החוקרים השתמשו בסיכון היחסי (RR: Relative Risk) ורווח סמך של 95% (CI 95%) על מנת למדוד את הקשר בין טיפולים מורידי LDL-C בעצימות גבוהה או נמוכה, עם התוצאים הראשוניים והשניוניים.

התוצא הראשוני של המחקר היה אירוע חוזר של שבץ, והתוצאים השניוניים היו אירועים קרדיווסקולריים משמעותיים ושבץ דימומי.

האנליזה הסופית כללה 11 מחקרים קליניים אקראיים, עם 20,163 מטופלים אשר סבלו משבץ (13,518 גברים [67.0%]; גיל ממוצע [SD] 64.9 [3.7] שנים). תקופת המעקב הממוצעת ארכה ארבע שנים (טווח 1-6.1 שנים).

המידע מהנתונים המאוחדים (pooled results) הראה כי השימוש עם טיפולים מבוססי סטטינים להורדת LDL-C בעוצמה גבוהה יותר נקשר עם סיכון מופחת לשבץ חוזר, בהשוואה עם טיפולים בעצימות פחותה עם תכשירים דומים (סיכון מוחלט [absolute risk] 8.1% לעומת 9.3%; RR 0.88, CI 95% 0.80-0.96).

עוד נמצא כי התועלת הנקשרת עם טיפולים להורדת LDL-C אינה שונה בין השיטות השונות (סטטינים לעומת ללא סטטינים: RR 0.90; CI 95% 0.81-1.01; יותר סטטינים או אזטימיב לעומת פחות סטטינים או אזטימיב: RR 0.77; CI 95% 0.62-0.96; ומעכבי proprotein convertase subtilisin / kexin סוג 9 וסטטינים לעומת אינבו וסטטינים: RR 0.90; CI 95% 0.71-1.15; P = .42 לאינטראקציה).

בהשוואה לטיפולים מבוססי סטטינים להורדת LDL-C בעצימות פחותה, טיפולים בעצימות גבוהה יותר נקשרו עם הפחתת הסיכון לאירועים קרדיווסקולריים משמעותיים. עם זאת, עצימות זו נקשרה עם עלייה בסיכון של שבץ דימומי.

טיפולים בעצימות גבוהה יותר נקשרו עם הפחתת הסיכון לאירועים חוזרים של שבץ במחקרים בהם הייתה עדות לטרשת עורקים בקרב כלל המטופלים (RR 0.79; CI 95% 0.69-0.71), אך לא במחקרים בהם למרבית המטופלים לא היתה עדות לטרשת עורקים (RR 0.95; CI 95% 0.85-1.07; P = .04 לאינטראקציה) וזאת בהשוואה עם טיפולים בעצימות פחותה.

החוקרים מסכמים כי ממחקרם, שבו השוו כיצד רמות עצימות שונות של טיפולים מבוססי סטטינים להורדת LDL-C עשויות לסייע בהפחתת הסיכון לשבץ חוזר, עולה כי ייתכן שטיפולים בעוצמה גבוהה יותר הם בעל יחס סיכון-תועלת טוב יותר לעומת טיפולים דומים בעצימות פחותה. תועלת זו נמצאה בעיקר בקרב מטופלים להם קיימת עדות לנוכחות טרשת עורקים.

מקור:

Lee M, Cheng C-Y, Wu Y-L, Lee J-D, Hsu C-Y, Ovbiagele B. Association Between Intensity of Low-Density Lipoprotein Cholesterol Reduction With Statin-Based Therapies and Secondary Stroke Prevention: A Meta-analysis of Randomized Clinical Trials. JAMA Neurol [Internet] 2022 [cited 2022 Feb 22];Available from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35188949/

נושאים קשורים:  סטטינים,  כולסטרול,  שבץ,  טרשת עורקים,  טיפול מניעתי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו