סרטן כיס השתן 19.09.2021

היישומיות הדיאגנוסטית של Lamin מסוג A במקרים של סרטן כיס השתן ללא חדירה לשריר

במחקר זה נמצא כי Lamin מסוג A היווה מעין סמן ביולוגי דיאגנוסטי לאבחנה בין מטופלים עם סרטן כיס השתן ללא חדירה לשריר לבין משתתפים בריאים

Lamin A הינו מרכיב משמעותי בשכבת ה-lamina של הגרעין, ותפקידיו כוללים שמירה על יציבות מבנה הגרעין, וויסות ביטוי של גנים, התמיינות התא ומוות תאי מתוכנן. התנוונות הרכיב הזה בסרטן דווחה לאחרונה כקשורה לפרוגנזה. יחד עם זאת, המשמעות הקלינית של הרכיב בסרטן כיס השתן ללא חדירה לשריר (NMIBC) טרם הובהרה.

החוקרים השתמשו בצביעה אימונוהיסטוכימית וב-RT-qPCR על מנת לבצע סקירה של תבניות ביטויי של חלבון Lamin A/C ו-mRNA של Lamin A, בהתאמה, אצל 58 דגימות NMIBC בדרגה גבוה ונמוכה.

תוצאות המחקר הראו כי חלבון Lamin A/C התבטא רק בגרעין ונצפה במידה פחותה ב-NMBIC בהשוואה לרקמות ללא גידול. מצד שני, mRNA של Lamin A התבטא יותר ברקמות NMIBC בהשוואה לקבוצת הביקורת. למרות זאת, שתי תבניות הביטוי (חלבון ו-mRNA) לא היו בקורלציה לפקטורים משמעותיים מבחינת פרוגנוזה קלינית ולא תרמו לניבוי השרידות הכוללת של מטופלים שהיו עם NMIBC בדרגה גבוהה.

החוקרים סיכמו כי היעדר רגולציה של Lamin מסוג A לא היה קשור לפרוגנוזה של NMBIC, אך היווה מעין סמן ביולוגי דיאגנוסטי לאבחנה בין מטופלים עם NMIBC למשתתפים בריאים.

מקור: 

Nouha Setti Boubaker  et. al (2021) Annals of Diagnostic Pathology DOI: 10.1016/j.anndiagpath.2021.151808

נושאים קשורים:  סרטן כיס השתן,  סמן ביולוגי,  פרוגנוזה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו