בדיקה גנומית 19.09.2021

ביופסיה "נוזלית"  ב-Non-small cell lung cancer (NSCLC) מתקדמת - הצהרת קונצנזוס

בכתב העת Journal of Thoracic Oncology פורסמו המלצות מעודכנות לשנת 2021 בנוגע לסדר הבדיקות ופענוח תוצאות ביופסיה נוזלית ב-NSCLC מתקדמת

ביופסיה, מיקרוסקופ אלקטרוני (צילום: אילוסטרציה)
מיקרוסקופ אלקטרוני (צילום: אילוסטרציה)

תוצאות ממחקרים קודמים הדגימו השפעה שאינה חד-משמעית של רפואה מותאמת אישית (precision medicine) על הניהול של ממאירויות מתקדמות. עם זאת, בגידולי NSCLC ובפרט באדנוקרצינומה מתקדמת חלה התקדמות דרמטית בהבנת הפרופיל הגנומי של הגידול. אדנוקרצינומה ריאתית מתקדמת מאופיינת בגנומיקה מורכבת ומוטציות בגנים אונקוגניים שכנגדם ישנו טיפול מוכוון.

באופן מסורתי רקמת גידול נחשבה להכרחית לצורך איפיון הפרופיל הגנומי של הגידול אך גישה זו מאופיינת במספר מגבלות. לפיכך, ביופסיה "נוזלית" יכולה לשמש כאלטרנטיבה פרקטית לצורך איתור שינויים גנומיים סומטיים בגידול. השימוש בביופסיה "נוזלית" ב-NSCLC מתקדמת מתבסס של תוצאות חיוביות ממספר מחקרים. ייתכן ומטופלים עם גידולים אחרים גם כן יכולים להנות מגישה זעיר-פולשנית זו לצורך התאמה של טיפול מוכוון.

בעת ביצוע ביופסיה נוזלית מבוצעת אנליזה של מספר חומרים בדם פריפרי. בהיבט, גידולים סולידיים ובכלל זה NSCLC, החומר אשר נבדק באופן הנרחב ביותר לצורך איפיון גנומי הינו DNA גידולי בפלזמה (plasma circulating DNA).

מאז פרסום הצהרת הקונצנזוס הראשונה של ה-IASLCי(International association for the study of lung cancer) בנוגע לביופסיה נוזלית בשנת 2018, נוספו מספר פיתוחים וחידושים בתחום אשר משפיעים על אלגוריתם קבלת ההחלטות בניהול של NSCLC מתקדמת. לפיכך, בכתב העת Journal of Thoracic Medicine מפורסמת בימים אלה הצהרת קונצנזוס חדשה של ה-IASLC.

נכון להיום ישנן שתי ערכות המיועדות לביצוע ביופסיה נוזלית המאושרות על ידי ה-FDA ב-NSCLC מתקדמת. הצהרת הקונצנזוס מכילה המלצות והנחיות בנוגע לסדר הבדיקות הרצוי ופירוש התוצאות של ביופסיה נוזלית ב-NSCLC מתקדמת. ההצהרה מסייעת באבחנה של NSCLC מתקדמת ובהתאמת טיפול מוכוון אישית וטיוב הטיפול באוכלוסיית חולים זו.

מקור: 

https://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S155608642102284X

נושאים קשורים:  בדיקה גנומית,  סרטן ריאה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו