מלנומה 12.08.2021

פקטור פרוגנוסטי משמעותי במטופלים עם מלנומה חיובית בבלוטת זקיף

החוקרים בדקו שרידות אצל מטופלים עם מלנומה בבלוטת זקיף והתפשטות אל מחוץ לבלוטה ונמצא כי ENE עשוי להיות שימושי במסגרת הקלינית כקריטריון לקביעת טיפול אדג׳ובנטי

תאי מלנומה. אילוסטרציה

פרמטרים פרוגנוסטיים אצל מטופלים עם מלנומה בבלוטת זקיף (SN) הם אינדיקטורים חשובים לזיהוי מטופלים בסיכון מוגבר להישנות, אשר עשויים להיות מועמדים לטיפול אדג׳ובנטי. מטרת המחקר היתה לחקור את הנוכחות של תאי מלנומה מעבר לקפסולה החוץ-בלוטית סביב ה-SNי(ENE) כגורם מנבא אצל מטופלים עם SN חיובית.

החוקרים אספו נתונים לגבי 1,047 מטופלים עם מלנומה ו-SN חיובית אשר טופלו בין 2001 ל-2020 בבית חולים במילאנו, איטליה. החוקרים העריכו באמצעות כלים סטטיסטיים שונים היארעות מצטברת והישנות. כמו כן, החוקרים בחנו את הקשר בין ENE לגורמים מנבאים נבחרים, ואת ההשפעה של גורמים אלה על שרידות.

תוצאות המחקר הראו כי המעקב החציוני היה 69 חודשים. שיעור השרידות הכוללת לאורך חמש שנים היה 62.5% ו-71.7% עבור מטופלים עם SN חיוביות ועם או ללא ENE, בהתאמה. שרידות ללא מחלה לאורך חמש שנים היתה 54% ו-64% עבור מטופלים אשר היו עם SN חיוביות ועם או ללא ENE, בהתאמה. כמו כן, גיל, גודל הגרורה הראשית ב-SN, ומספר הגרורות מחוץ ל-SN היו קשורים ל-ENE (p<.0001 עבור כולם).

החוקרים סיכמו כי ENE היה פקטור פרוגנוסטי משמעותי אצל מטופלים עם מלנומה חיובית ל-SN. פרמטר זה עשוי להיות שימושי במסגרת הקלינית כקריטריון נבחר לקביעת טיפול אדג׳ובנטי אצל מטופלים עם מחלה בשלב IIIA וגידול בגודל <1 מילימטר ב-SN. החוקרים כתבו כי הם מבקשים להמליץ על הכללת קריטריון זה כגורם מנבא עצמאי במסגרת עדכון נהלים עתידי לטיפול במלנומה.

מקור:

Andrea Maurichi  et. al (2021) JNCCN DOI: 10.6004/jnccn.2020.7693

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלנומה,  בלוטת זקיף,  פרוגנוזה,  שרידות
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו