כשל אוטונומי 14.07.2021

מכשל אוטונומי להתמרה לניוון רב מערכתי

החוקרים התחקו אחרי סמנים ביולוגיים שיאפשרו לנבא אילו חולים הסובלים מכשל אוטונומי בלבד יעברו בהמשך התמרה למחלת MSA, למחלת פרקינסון או לדמנציה של גופיפי לוי

דגימת נוזל המוח. אילוסטרציה

מחקר שפורסם בכתב העת Annals of Neurology שם לו למטרה לחקור את תפקידם של אוליגומרים של החלבון אלפא-סינוקלאין (αSyn) ושל שרשראות קלות של נוירופילמנטים (NfL) בנוזל המוח (CSF) של חולים עם כשל אוטונומי טהור (pure autonomic failure - PAF) כסמנים שיכולים להעיד על התמרה עתידית לניוון רב-מערכתי (MSA).

32 מטופלים הסובלים מ-PAF הצטרפו למחקר בין יוני 2016 לפברואר 2019 ב- Mayo Clinic Rochester והיו במעקב פרוספקטיבי שכלל ביקורים שנתיים כדי לנסות לזהות התמרה עתידית ל-MSA, למחלת פרקינסון (PD) או לדמנציה של גופיפי לוי (LBD). במחקר נעשה שימוש ב-ELISA למדידת רמות NfL, ובהגברה מחזורית של חלבונים המקופלים באופן שגוי protein misfolding cyclic amplification - PMCA לאיתור אוליגומרים של αSyn בדגימות CSF שנאספו בתחילת המחקר.

המעקב אחרי המטופלים היה בעל חציון של 3.9 שנים. חמישה חולים עברו התמרה ל-MSA, שניים למחלת פרקינסון ושניים לדמנציה של גופיפי לוי. רמות ה-NfL היו גבוהות בתחילת המחקר רק בקרב מטופלים שפיתחו מאוחר יותר MSA ואפשרו להפריד באופן מלא בינם לבין המטופלים שעברו התמרה למחלת פרקינסון או לדמנציה של גופיפי לוי וגם בין המטופלים שלא עברו כל התמרה.

בדיקת αSyn-PMCA היתה חיובית בכל המקרים פרט לשניים (94%). עם זאת, תגובת PMCA היתה שונה במידה ניכרת בחמש דגימות, בהן נצפו פלואורוסנציה מירבית וקינטיקת-תגובה שתוארו בעבר בחולי MSA. ואמנם, כל החולים הללו פיתחו MSA. חמשת המטופלים הללו עברו בהמשך התמרה ל-MSA.

לסיכום, תוצאות בדיקת αSyn-PMCA ב-CSF של מטופלים הסובלים מ-PAF הן כמעט תמיד חיוביות, מה שמבסס את הגדרת מצב זה כאלפא-סינוקלאינופתיה. רמות NfL וכן עוצמת הפלאורוסנציה וקינטיקת התגובה של αSyn-PMCA מנבאים נאמנה אילו חולי PAF יעברו בסופו של דבר התמרה ל-MSA.

לממצאים אלה השלכות חשובות לא רק על קביעת הפרוגנוזה, כי אם גם על ניסויים עתידיים של טיפולים משני מחלה, כיוון שהם מאפשרים הבדלה של MSA מסינוקליאופתיה עם גופיפי לוי טרם הופעת תסמינים מוטוריים.

מקור:

Singer, W et al. Annals of Neurology. 2021 Jun;89(6):1212-1220.doi: 10.1002/ana.26089.

נושאים קשורים:  ניוון רב מערכתי,  אלפא-סינוקלאין,  סמנים ביולוגיים,  כשל אוטונומי,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו