לופוס נפריטיס 02.06.2021

מחלת כליות, ESRD ומוות בחולי לופוס נפריטיס

מחקר זה בחן האם שקיעה בכליות של פקטורי מערכת המשלים מנבאים ESRD ומוות בחולי לופוס נפריטיס

לופוס נפריטיס (LN) מגבירה את הסיכון למחלת כליות סופנית (end-stage renal disease, ESRD) ולמוות, אך קשה לאמוד סיכונים אלה. כיוון שפקטורים של מערכת המשלים ממלאים תפקיד מהותי בפתוגנזה ושוקעים בכליות כ-C1q ו-C3, מחקר זה בדק אם משקעים אלה מנבאים ESRD ומוות בחולים עם LN.

במחקר זה אספו נתונים דמוגרפיים, קליניים ופתולוגיים מ-183 מטופלים מבוגרים עם LN בדרגות II עד V שאובחנו על ידי ביופסיית כליה מקומית. נתונים פתולוגיים כללו לוקליזציה ועוצמת צביעה אימונופלורסנטית של C1q ו-C3. תאריכי אירוע ה-ESRD ומוות הוצאו ממערכת נתוני הכליה של ארצות הברית וממדד המוות הלאומי, בהתאמה, והוערכה עקומות ההישרדות ויחסי הסיכון ל-ESRD ומוות.

הנוכחות והעוצמה של משקעי C1q ו-C3 בגלומרולי, בקירות הצינוריות ובדפנות כלי הדם נבדלו בין דרגות ה-LN והיו קשורים לגורמים פרוגנוסטיים שליליים ידועים כגון יתר לחץ דם, היפואלבומינמיה ורמות נמוכות של פקטורי מערכת המשלים. עם זאת, במהלך מעקב חציוני של 7.5 שנים, נוכחותם ועוצמתם לא היו קשורים להישרדות ללא ESRD ומוות ולא ליחסי סיכון ל-ESRD ולמוות. שקיעה בכליות של פקטורי מערכת המשלים לא ניבאו ESRD ומוות בחולים עם LN.

מקור:

Koopman JEJ. Et al. (2020) Rheumatology. 59(12): 3751–3758

נושאים קשורים:  ראומטולוגיה,  זאבת,  מחלת כליות,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו