נגיף הקורונה 06.04.2021

חולי פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס רגישים יותר לתחלואה בקורונה

במחקר אפידמיולוגי נחקר הקשר בין מחלת הקורונה לבין תחלואה עורית

פסוריאזיס, מרפקים (צילום: אילוסטרציה)

מחלת הקורונה נמצאת באסוציאציה עם פתולוגיות עוריות שונות ויש הטוענים כי המחלה יכולה להחמיר מצבים עוריים קיימים שונים. אולם, מערכת היחסים בין הקורונה לבין מחלות עוריות עדיין לא ברורה לחלוטין.

החוקרים ביקשו לתאר את הקשר בין מחלת הקורונה לבין תחלואה עורית בגישת multiomics ולבחון האם פתולוגיות עוריות מסוימות הופכות את החולים בהן לרגישים יותר לתחלואה בקורונה.

החוקרים ביצעו מחקר אפידמיולוגי והשוו את ביטוי הגנים בתשע מחלות דלקתיות של העור וזיהום ב-COVID-19 בשורות תאי ברונכים אפיתליאליים. לאחר מכן בוצע מחקר אסוציאציה גנומית שכלל מטא-אנליזה של רגישות ל-COVID-19 ושתי מחלות עוריות ידועות, פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס.

Staquis
Pfizer Pharmaceuticals Israel Ltd
RX
Not covered by the Health basket
Staquis

OINT.: 2.5, 30, 60, 100 g. Should be applied twice dly. to affected areas. The drug is for topical use only and not for ophthalm., oral, or intravag. use. Topical tmt. of mild- moder. atopic dermatit. in pts. 2 yrs. of age and older. C/I: Hypersens.

במחקר נמצא כי שני המצבים העוריים שנבדקו, פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס, מגבירים את הסיכון לתחלואה ב-COVID-19 (יחס סיכויים של 1.55, p=1.4 X 10-9), אולם מקטינים את הסיכון להנשמה מלאכותית (יחס סיכויים של 0.22, p=8.5 X 10-5). החוקרים הבחינו בחפיפה משמעותית בביטוי גנים בין תאי ברונכים אפיתליאליים לבין תאים הנגועים במחלות עור דלקתיות כמו פסוריאזיס ואטופיק דרמטיטיס.

בעבור גנים המעורבים הן במחלת הקורונה והן במחלות עוריות, יש trcgv גנים ממשפחת ה-S100 שהם חלק מקומפלקס ההתמיינות. בנוסף זוהו גנים ממשפחת האיתות  התאי, IL-17 (p=4.9X10-77) כאחד המסלולים המשמעותיים. כמו כן, זוהה לוקוס משמעותי נוסף- S100A12 (p=3.3X10-7), המשתתף בהתמיינות תאי אפידרמיס וחופף בין פסוריאזיס לבין תאים נגועים בקורונה.

הממצאים מעידים על קשר בין מצבי מחלת עור דלקתיים לבין סיכון מוגבר לתחלואה ב-COVID-19 עם מהלך קל יחסית ומדגישים את הקשר בין המרכיבים המשותפים של תגובת מערכת החיסון בתגובה anti COVID-19.

מקור:

Patrick MT, Zhang H, Wasikowski R, Prens EP, Weidinger S, Gudjonsson JE, et al. Associations between COVID-19 and skin conditions identified through epidemiology and genomic studies. J Allergy Clin Immunol [Internet]. 2021 Mar;147(3):857-869.e7. 

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  פסוריאזיס,  אטופיק דרמטיטיס,  Covid-19
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו