נגיף הקורונה 04.04.2021

הקשר בין תסמונת גיליאן-ברה לכשל נשימתי חריף בחולי קורונה

בסקירה שיטתית של 73 מקרים נמצא כי תסמונת גיליאן-ברה הקשורה בקוביד-19 דומה ברוב מאפייניה לתסמונת זו לאחר זיהומים נגיפיים אחרים

צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

מאז התפרצות מגיפת הקורונה קיימים ממצאים המצביעים על כך כי ישנו קשר בין תסמונת גיליאן-ברה (GBS) לבין תסמונת כשל נשימתי חריף (ARDS) כתוצאה מנגיף הקורונה. במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Neurology חוקרים ביצעו סקירה שיטתית של תיאורי מקרה וסדרות מקרה על מנת לאפיין קשר זה.

החוקרים זיהו 52 פרסומים, בהם נכללו 73 חולים עם מנעד גילאים רחב הנע בין 11-94 (ממוצע 55) ורוב גברי (68.5%). רוב החולים התייצגו עם תסמינים נשימתיים או סיסטמיים ופיתחו תסמיני GBS לאחר תסמיני הקוביד-19. עם זאת, בחלק מהמקרים ההידבקות בנגיף הקורונה היתה א-תסמינית.

ההתפלגות הקלינית והאלקטרופיזיולוגית של סוגים שונים של תסמונת גיליאן-ברה בחולים אלה היתה דומה להתפלגות בחולים ללא קוביד-19, מלבד הימצאות גבוהה יותר של הסוג הסנסורי-מוטורי הקלאסי של GBS ושל הסוג המאופיין בפולינוירופתיה דלקתית המובילה לדה-מיאליניזציה.

עם זאת, גם סוגים נדירים כדוגמת ויראטה מילר-פישר תוארו גם כן. עוד נמצא כי ב-71% מהמקרים היתה דיסוציאציה בין אלבומין לציטולוגיה בנוזל חוט השדרה ובכל המקרים לא נמצא RNA של הנגיף בנוזל חוט השדרה.

ביותר מ-70% מהחולים היו תוצאים טובים, לרוב לאחר טיפול עם IVIG. נמצא קשר בין תוצאים רעים לבין גיל מבוגר בדומה לכך שגיל מבוגר מוביל לתוצאים רעים יותר בקרב חולים עם קוביד-19 ו-GBS לחוד.

החוקרים סיכמו כי נראה כי GBS הקשורה בקוביד-19 דומה ברוב מאפייניה ל-GBS לאחר זיהומים נגיפיים אחרים וייתכן שהמנגנון הפתופיזיולגיה העומד בבסיס התסמונת דומה גם בחולי קוביד-19. עם זאת, עדיין יש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין את הקשר בין שתי מחלות אלו במלואו.

מקור:

Abu-Rumeileh, S., Abdelhak, A., Foschi, M. et al. Guillain–Barré syndrome spectrum associated with COVID-19: an up-to-date systematic review of 73 cases. J Neurol 268, 1133–1170 (2021). https://doi.org/10.1007/s00415-020-10124-x

נושאים קשורים:  מחקרים,  תסמונת גיליאן ברה,  קורונה,  סקירה שיטתית,  Covid-19
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו