מחלות מין 22.03.2021

בעיות נפשיות בקרב MSM ועידוד התנהגות לאיתור עזרה

במחקר זה נמצא כי קיימת הימצאות גבוהה של בעיות בתחום הנפש וההתמכרויות בקרב אוכלוסיות גברים המקיימים יחסי מין עם גברים ומצויים בסיכון מוגבר למחלות מין

גברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM) נמצאים בסיכון מוגבר למחלות מין והפרעות נפשיות. לפי הגישה הסינדמית, סוגיות פסיכוסוציאליות שונות נמצאות באינטראקציה ויכולות להתקיים במקביל, על כן הן מגבירות את התנהגות הסיכון המינית. זיהוי של אותן הסוגיות, הפניה לגורם המקצוע המתאים וניהול נכון שלהן עשוי להפחית את מידת התנהגות הסיכון.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת BMJ Journals - Sexually transmitted Infections, החוקרים ניסו לזהות סוגיות פסיכוסוציאליות שמשפיעות על אוכלוסיות של MSM וכיצד ניתן לטפל בהן על מנת לעודד התנהגות לאיתור עזרה.

במסגרת המחקר שהוגדר כניסוי התערבותי מבוקר ואקראי של תווית פתוחה, גברים שענו להגדרה של MSM נרשמו במרפאת מחלות המין של ה-Public Health Service of Amsterdam. החוקרים ערכו סינון למשתתפים על ידי שימוש בשאלונים שעסקו בבעיות מתחומים שונים: שימוש באלכוהול וסמים, כפייתיות מינית, חרדה, דיכאון, הפרעת קשב וריכוז, אלקסיתימיה, התעללות אינטימית מצד בן/בת הזוג והטרדה מינית בילדות.

155 המשתתפים, שהוכללו במחקר ונמנו עם אוכלוסיית ה-MSM, חולקו בצורה אקראית לשתי קבוצות ביחס של 1:1 לקבלת משוב מותאם אישית, פנים אל פנים וסיוע בתחום של איתור עזרה (76 משתתפים), או לאי קבלת משוב או סיוע כלל (79 משתתפים). אחרי המטופלים נעשה מעקב קבוע פעם בשלושה חודשים, למשך שנה.

התוצא העיקרי שנמדד היה דיווח עצמי או קבלת אישור מגורם אחר על התנהגות לאיתור עזרה.

החוקרים מצאו כי בעת תהליך הסינון, 128 משתתפים (83.1%) קיבלו ניקוד חיובי על לפחות תחום אחד מתוך השאלון. לא נמצאו הבדלים מובהקים בדיווח עצמי או באישור על התנהגות לאיתור עזרה בין קבוצת הניסוי וקבוצת הביקורת: 41% לעומת 29% (p=0.14) ו-28% לעומת 22% (p=0.44), בהתאמה. כמו כן, לא נרשמו הבדלים מובהקים בין הקבוצות בשיעורי היארעות של הידבקות במחלת מין וקיום יחסי מין אנאליים לא מוגנים.

החוקרים סיכמו כי שאלוני הסינון העידו על הימצאות גבוהה של בעיות בתחום הפרעות הנפש ושימוש בחומרים, בעוד מתן משוב מותאם אישית, ייעוץ והפניה לגורמי מקצוע לא הצליחו לעודד בצורה מובהקת התנהגות לאיתור עזרה. נחוצות התערבויות נוספות כדי להתמודד עם הנטל הגבוה של הפרעות נפשיות בקרב MSM.

מקור:

Achterbergh RCA, van Rooijen MS, van den Brink W, Boyd A, de Vries HJC. Sex Transm Infect. 2021;97(1):11-17. doi:10.1136/sextrans-2020-054438

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות מין,  הפרעות נפשיות,  הגישה הסנדמית,  התנהגות לאיתור עזרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו