תיאור מקרה 10.03.2021

תיאור מקרה: טיפול בונטוקלקס בחולת CLL הוביל לאנמיה המוליטית אוטואימונית

מקרה זה מצטרף לשבעה מקרים שתוארו באירופה ובהם חולים פיתחו AIHA לאחר שימוש בונטוקלקס, אך נכון להיום לא ברור מהו המנגנון שבאמצעותו נגרמת תופעת לוואי זו

לויקמיה לימופציטית כרונית היא מחלה המטולוגית המאופיינת על ידי פרוליפרציה קלונלית והצטברות של תאי B נאופלסטיים בדם, במח העצם, בבלוטות הלימפה ובטחול. אנמיה אוטואימונית המוליטית (AIHA) היא סוג של אנמיה המוליטית נרכשת הגורמת להרס אריתרוציטים כתוצאה מהתפתחות נוגדנים כנגדם ויש מחלוקת בנוגע להשפעה של AIHA על התוצאים והשרידות של חולי CLL.

התרופה ונטוקלקס היא אחד הטיפולים החדשים שאושרו לטיפול ב-CLL. ונטוקלקס מעכבת את האיתות האנטי-אפופטוטי של תאי הגידול על ידי עיכוב BCL2 ובכך מזרזת הרס של תאים ממאירים. תופעות הלוואי הנפוצות של ונטוקלקס הן נויטרופניה, טרומבוציטופניה ושלשולים.

בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת American Journal of Case Reports מפורט מקרה של חולת CLL בת 62 אשר פיתחה AIHA לאחר טיפול עם ונטוקלקס.

החולה קיבלה טרם לכך מספר רב של קווי טיפול. לאחר הפסקת הטיפול עם ונטוקלקס ותחילת טיפול עם ריטוקסימאב, האנמיה ההמוליטית חלפה.

מקרה זה מצטרף לסדרה של שבעה מקרים שתוארו באירופה ובהם חולים פיתחו AIHA לאחר שימוש בונטוקלקס, אך נכון להיום לא ברור מהו המנגנון שבאמצעותו נגרמת תופעת לוואי זו. ייתכן שהסיבוך נגרם כתוצאה מכך שאנטיגן כלשהו על גבי האריתרוציטים משתנה על ידי ונטוקלקס כך שהגוף מייצר נוגדנים כנגדם. מנגנון נוסף אפשרי הוא כשהתרופה נקשרת לאריתרוציטים ומובילה לייצור תגובה אימונית.

חשוב לזכור כי AIHA מהווה סיבוך של CLL ללא קשר לטיפול עם ונטוקלקס אך ככל הנראה יכולה להיגרם גם כתוצאה מהטיפול עצמו לאחר שנשללו סיבות אחרות.

מקור:

Abdel-Samad et al.  (2021) Am J Case Rep 2021; Am J Case Rep 2021; 22:e928514

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  ונטוקלקס,  לויקמיה,  אנמיה המוליטית אוטואימונית,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו