אלדוסטרוניזם ראשוני 23.02.2021

משתנים המודינמיים של אלדוסטרוניזם ראשוני

מחקר זה בחן את המאפיינים ההמודינמיים של אלדוסטרוניזם ראשוני והראה נקודות דמיון ושוני ליתר לחץ דם ראשוני

בדיקת לחץ דם (צילום: אילוסטרציה)

אבחון של אלדוסטרוניזם ראשוני (PA) מבוצע לרוב בחולים שנוטלים תרופות נגד יתר לחץ דם. מחקר זה השווה את ההמודינמיקה בין חולי PA מטופלים תרופתית לבין חולי יתר לחץ דם ראשוני (EH) מטופלים תרופתית, חולי EH שלעולם לא טופלו תרופתית וקבוצת ביקורת נורמוטנסיבית (130 משתתפים בכל הקבוצות).

הקבוצות עם יתר לחץ דם הותאמו לגיל (53 שנים), למין (84 גברים / 46 נשים) ולמדד מסת הגוף (BMI) (30 kg m−2); קבוצת הביקורת הנורמוטנסיבית היתה עם התפלגות מין דומה (גיל 48 שנים, BMI 27 kg m−2). ההמודינמיקה של המטופלים נמדדה באמצעות קרדיוגרפיה כלל גופית וניתוח דופק רדיאלי, והתוצאות הותאמו לפי הצורך. נתוני לחץ הדם הרדיאלי כוילו על ידי מדידות לחץ דם ברכיאליות מהזרוע הנגדית.

לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי, הרדיאלי והאאורטלי היו דומים הן בקבוצת ה-PA והן בקבוצת ה-EH ללא טיפול תרופתי, וגבוהים יותר מאשר ב-EH עם טיפול תרופתי ובקבוצת הביקורת הנורמוטנסבית (P ≤ 0.001 לכל ההשוואות).

מאזן המים החוץ תאיים היה גבוה ב-4% בקבוצת ה-PA בהשוואה לכל שאר הקבוצות האחרות (P <0.05 לכל), בעוד שתפוקת הלב היתה גבוהה בכ-8% בקבוצת ה-PA בהשוואה ל-EH עם טיפול תרופתי (P = 0.012).

התנגדות המערכתית של כלי הדם היתה גבוהה באופן דומה בקבוצת ה-PA ובשתי קבוצות ה-EH בהשוואה לקבוצת הביקורת. מהירות גל הדופק היתה גבוה יותר בקבוצות ה-PA וה-EH ללא טיפול תרופתי, בהשוואה ל-EH עם טיפול תרופתי ובקבוצת הביקורת (P ≤ 0.033 לכל ההשוואות).

חולי PA עם טיפול תרופתי הציגו תנגודת מערכתית וסקולרית והשתקפות גל דומים לחולי EH מטופלים תרופתית, אך גם הציגו נפח מים חוץ-תאי, תפוקת לב ונוקשות עורקים מוגברים. הערכה שיטתית זו של תכונות אלו עשויה להועיל בעתיד לאבחון קליני של PA.

מקור: 

 Choudhary MK. Et al. (2021) 289(1): published online.

נושאים קשורים:  מחקרים,  יתר לחץ דם,  אלדוסטרוניזם,  יתר לחץ דם ראשוני
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו