סוכרת 07.12.2020

כיצד ניתן לשפר את איכות הטיפול בסוכרת ברפואה הראשונית?

שלוש מרפאות ראשוניות, שלוש קבוצות של חולים ותוצאה חשובה אחת: בדיקה חיונית בנקודת הטיפול ל-HBA1c

בדיקת לרמת הגלוקוז בדם. צילום שאטרסטוק

המוגלובין (A1c (HbA1c הוא בדיקת "תקן זהב" לאבחון וניטור של סוכרת ושולב במדדי ביצועי בריאות האוכלוסיה לטיפול איכותי. בדיקה בנקודת הטיפול (POCT) עבור HbA1c מספקת שיטה מהירה, קלה ואמינה לניטור סוכרת במסגרת מרפאה לטיפול הראשוני.

מטרות מחקר שיפור איכות זה היו להעריך את ההשפעה של HbA1c POCT על תדירות בדיקת HbA1c כמרכיב בביצועי בריאות האוכלוסיה, וכן למדוד את התועלת של HbA1c POCT בזיהוי שינוי משמעותי מבחינה קלינית במחלה.

החוקרים מהמחלקות הפנימיות וממחלקת פתולוגיה בבית החולים Massachusetts General בבוסטון פרסמו את תוצאות המחקר בכתב העת Journal of diabetes science and technology.

בוצע מחקר קבוצתי פרוספקטיבי של שיפור איכות בקרב חולים מבוגרים בסוכרת, שזומנו ברצף  לבדיקת HbA1c בשלוש מרפאות שונות ברפואה ראשונית.

במרפאות שבהן ניתן היה לבצע במקום בדיקת HbA1c, הסיכוי לפספס בדיקה נדרשת זו בזמן הביקור הרפואי היה נמוך פי 3.7 בהשוואה למרפאות שבהן בדיקה במקום ל-HbA1c לא היתה זמינה (P<.001).

כמעט אחד מכל ארבעה חולים בכל מרפאה שנדגמה סבל מהחמרה קלינית במצב הסוכרת (מוגדר על ידי עלייה ב-HbA1c ב- ≥ 0.5% או 5.5 mmol / mol). כמעט מחצית מהחולים בקבוצת ההתערבות זוהו על ידי בדיקות בנקודת הטיפול.

לסיכום בדיקה במקום הטיפול ל-HbA1c יכולה לשפר את בריאות האוכלוסיה בעת ביקורים לקבלת טיפול ראשוני ואף עשויה לאפשר התערבות מוקדמת יותר בניהול סוכרת לחולים עם מחלה מחמירה.

מקור:

Crocker JB, Lynch SH, Guarino AJ, Lewandrowski K. The Impact of Point-of-Care Hemoglobin A1c Testing on Population Health-Based Onsite Testing Adherence: A Primary-Care Quality Improvement Study. J Diabetes Sci Technol. 2020 Nov 24:1932296820972751. doi: 10.1177/1932296820972751.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סוכרת,  בדיקות סקר,  HbA1c,  בריאות הציבור
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו