בריאות הציבור 16.11.2020

דו"ח ה-WHO: סיבות לתמותה מאלימות ומפציעות באירופה

ארגון הבריאות העולמי מציג במחקר זה, שבו נאספו נתונים ממדינות אירופה גם את שיעורי התמותה מאלימות ופציעות בין מדינות בינוניות לעשירות

פרסום זה, כחלק מהנגשה חדשה של דו"חות מחקר, מדיניות והמלצות אופרטיביות שמפורסמים על ידי ארגון הבריאות העולמי, מציג נתונים ממגוון מדינות ולצידן הנחיות להטמעה של תכניות מניעה, ומדיניות, שניתנות ליישום במטרה להקטין תמותה ותחלואה בתחום חשוב בבריאות הציבור.

החוקרים מרכזים מידע מפורט, המוצג באופן בהיר מאוד, כולל עיבודים סטטיסטיים וטבלאות השוואה בתוך ובין מדינות, על אודות הסיבות המובילות לפגיעות בנפש ממצבי אלימות, תאונות ופגיעות אחרות באירופה. WHO נוהג לפרסם דו"חות כאלה אחת למספר שנים והנתונים במחקר הנוכחי מתייחסים לנתונים מ-2016.

נתונים סטטיסטיים

כחצי מיליון מקרי מוות (493,471) התרחשו באזור אירופה של ארגון הבריאות העולמי עקב אלימות ופציעות בשנת 2016. זו ירידה של 29% משנת 2000. הפציעות מהוות 5.3% מכלל מקרי המוות ו-9.6 מכל שנות החיים שאבדו. הם מהווים גורם מוות מוביל בקרב אנשים בגילאי 15-29 שנים וסיבת המוות השנייה המובילה בקרב צעירים בגילאי 5-14.

שלושת הגורמים המובילים למקרי מוות בפציעות הם: אלימות בהכוונה עצמית (141,089 התאבדויות), נפילות (83,325) ותאונות דרכים (78,198).

קיים פיזור לא שוויוני בתמותה מפציעות, עם שיעורי תמותה גבוהים פי 2.4 בקרב גברים בהשוואה לנשים וכן, פי 1.5 במדינות בהן ההכנסה (INCOME) בינונית בהשוואה למדינות בהן הכנסה גבוהה. בשקלול כל הגילאים, ניכר צמצום בשעורי התמותה בין שנת 2000 ל-2016 בין מדינות הכנסה בינונית למדינות הכנסה גבוהה, אך בקרב ילדים מתחת לגיל 15 שנים, הפער התרחב.

לסיכום, יש צורך בפעולה מכוונת מדיניות והתערבויות יזומות בבריאות הציבור כדי להפחית את התמותה והתחלואה כתוצאה מאלימות ופציעות וכמו כן לצמצום הפיזור הלא שווה בפגיעות אלו באזור האירופאי של ארגון הבריאות העולמי.

מקור:

Violence and injuries in Europe: burden, prevention and priorities for action. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2020.

נושאים קשורים:  ארגון בריאות עולמי,  בריאות הציבור,  תאונות,  אלימות,  ילדים,  אירופה,  התאבדות,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו