נגיף האבולה 03.11.2020

מה נלמד מניתוח תאי T במחלימים מאבולה וממגעיהם?

במחקר מקיף באפריקה מדווח על חסינות ארוכת טווח ועדויות לזיהום תת קליני במחלימים מאבולה

נגיף אבולה (צילום: אילוסטרציה)
נגיף אבולה (צילום: אילוסטרציה)

מגיפת האבולה (2013-2016) במערב אפריקה גרמה לבהלה בינלאומית עקב התפשטותה המהירה והנרחבת, מספר המתים המשמעותי והתסיסה החברתית באזורים שנפגעו. המספר הגדול של המקרים סיפק הזדמנות לחקור את הקינטיקה ארוכת טווח של התגובה חיסונית ספציפית לוירוס האבולה בקרב מחלימים, בנוסף למגעים ידועים של הנדבקים בנגיף.

21 מוסדות מיוצגים בצוות החוקרים הבינלאומי המדווח על הממצאים בכתב העת Lancet Infectious Diseases מחודש אוקטובר השנה. נאזכר כאן את הבולטים שבהם: Bernhard Nocht Institute for Tropical Medicine (המבורג), WHO (ז'נבה), University of Liverpool (אנגליה), London School of Hygiene and Tropical Medicine (אנגליה), National Infection Service, Public Health England (אנגליה).

במחקר עוקבה (observational cohort study) זה נוצר שיתוף פעולה עם מנהיגי עמותות לסיוע למחלימים ממחלת האבולה בשני אזורים בגינאה: גוצ'דו וקויה. תפקידם היה לסייע בגיוס מחלימים. נבדקו מגעים במשקי בית של אנשים הידועים כמי שחלו או נדבקו באבולה. מי אשר לא היו קשורים ביודעין לאנשים נגועים או שלא היו להם תסמינים של מחלת האבולה שימשו כקבוצת ביקורת.

ניתוח של תאי T הספציפיים בוצע במקום (בגינאה) באמצעות Zaire ebolavirus glycoprotein-specific T cell analysis on peripheral blood mononuclear cellsי(PBMCs). פלזמה ו-PBMC הוטסו לאירופה לצורך כימות נוגדנים על ידי ELISA, ניתוח נוגדנים מנטרלים באמצעות וירוס אבולה זאיר חי, וחקר פנוטיפ של תאי T. המחקר מדווח על התגובה התאית וההומורלית לאורך זמן בקרב מחלימים מאבולה ומציג זיהום חסר תסמינים.

117 שורדים מאבולה נכללו במחקר: 66 מגעים ו-23 בקבוצת ביקורת (שליליים). ריכוז הנוגדנים (antibody titre) המנטרלים הממוצע בקרב שורדי האבולה, 3-14 חודשים לאחר ההדבקה, היה: 1/174 (רווח בר-סמך 95%: 1/136—1 / 223).

התוצאות האישיות היו בשונות גבוהה: בין 1/10 ליותר מ-1/1,000, אך בממוצע כולן היו פי עשרה יותר מהריכוז שגרמה זריקה אחת של חיסון נגד אבולה לאחר חודש ימים.

בעקבות שפעול עם פפטיד גליקופרוטאין (glycoprotein peptide), התגובות הממוצעות של תאי T בקרב 116 שורדי אבולה, כפי שנמדדו על ידי ELISpot, היו 305 יחידות spot-forming (רווח בר-סמך 95%: 257-353). הפנוטיפ הדומיננטי של תאי CD8 + פוליפונקציונליים, כפי שנמדד בקרב 53 שורדים, היה אינטרפרון γ +, גורם נמק בגידול +, אינטרלוקין -2– והתגובה הממוצעת היתה 0.046% מסך תאי CD8 + T (רווח בר-סמך 95%: 0.021-0.071).

בנוסף, התגובות המנטרלות של נוגדנים ותאי T התגלו בשישה (9%) מתוך 66 מגעים עם חולי האבולה. כמו כן, החוקרים הבחינו כי לארבעה (3%) מתוך 117 אנשים עם זיהומי מחלת אבולה לא היו במחזור הדם נוגדנים ספציפיים לנגיף האבולה שלושה חודשים לאחר ההדבקה.

לסיכום, הריכוז הגבוה, הרציף, של נוגדנים מנטרלים ותגובת תאי T המוגברת עשוי לתמוך בקיומה של חסינות מגנה לטווח ארוך אצל מי שהחלימו מאבולה. קיומם של נוגדנים ותגובות תאי T במגעים של אנשים שסבלו ממחלת האבולה מוסיף ראיות נוספות לקיומו של זיהום תת קליני בנגיף האבולה.

מקור:

Thom R, Tipton T, Strecker T, Hall Y, Akoi Bore J, Maes P, Raymond Koundouno F, Fehling SK, Krähling V, Steeds K, Varghese A, Bailey G, Matheson M, Coné M, Moussa Keita B, Kouyate S, Richard Ablam A, Laenen L, Vergote V, Guiver M, Timothy J, Atkinson B, Ottowell L, Richards KS, Bosworth A, Longet S, Mellors J, Pannetier D, Duraffour S, Muñoz-Fontela C, Sow O, Koivogui L, Newman E, Becker S, Sprecher A, Raoul H, Hiscox J, Henao-Restrepo AM, Sakoba K, Magassouba N, Günther S, Kader Konde M, Carroll MW. Longitudinal antibody and T cell responses in Ebola virus disease survivors and contacts: an observational cohort study. Lancet Infect Dis. 2020 Oct 13:S1473-3099(20)30736-2. doi: 10.1016/S1473-3099(20)30736-2.

נושאים קשורים:  בריאות הציבור,  מגיפת האבולה,  תאי T,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו