קרצינומת תאי הבסיס 27.08.2020

כלים חדשניים להערכה טרום ניתוחית של קרצינומת תאי הבסיס

מיקרוסקופיה קונפוקאלית החזרתית משולבת וטומוגרפייה אופטית קוהרנטית נמצאו כבדיקות יעילות לאיתור גידולים, אפיון מצב שוליים ועומק

ביופסיה ראשונית של קרצינומת תאי הבסיס עלולה שלא להצליח להדגים תת סוגים היסטולוגיים אגרסיביים. בנוסף, ההערכה הקלינית הטרום ניתוחית של קרצינומת תאי הבסיס עלולה לפספס התפשטויות תת קליניות. מיקרוסקופיה קונפוקאלית החזרתית משולבת וטומוגרפייה אופטית קוהרנטית משמשות ככלים חדשניים אשר יכולים לעזור בהערכה הטרום ניתוחית של קרצינומת תאי הבסיס.

מטרת המחקר היתה להעריך את היישימות של הדמיות מיקרוסקופיה קונפוקאלית החזרתית משולבת וטומוגרפיה אופטית קוהרנטית בתחום ההערכה הטרום ניתוחית של קרצינומת תאי הבסיס. החוקרים בדקו את השימוש בבדיקות אלו לאיתור גידולים, אפיון מצב שוליים ועומק.

החוקרים אספו נתונים לגבי 38 אבחנות ב-35 מטופלים אשר הופנו לטיפול בסרטן באמצעות הליך Mohs micrographic surgery. המשתתפים עברו בדיקות הדמיה של מיקרוסקופיה קונפוקאלית החזרתית משולבת וטומוגרפייה אופטית קוהרנטית. החוקרים בדקו את הקורלציה של תוצאות הבדיקה עם חתכים קפואים שהופקו בהליך Mohs micrographic surgery.

תוצאות המחקר הראו כי הגיל הממוצע של המשתתפים היה 67.34 שנים, כאשר 20 היו נשים (57.14%). 24 מהדגימות נאספו מהראש (63.16%), הגודל הממוצע היה 8.58 מילימטר. ב-91.1% מהמקרים נמצאה התאמה בין תוצאות ההדמיה לבין החתכים הקפואים. החוקרים חישבו רגישות של 82.6% (רווח בר-סמך 95%, 69%-92%), ספציפיות של 93.8% (רווח בר-סמך 95% 88%-97%), ועקומת ROC של  0.88 (רווח בר סמך 95% 0.82-0.94). המחקר היה מוגבל משום שכלל גודל מדגם קטן וכן היה קושי להעריך מבנים אנטומיים מסוימים.

מסקנת החוקרים היתה שמיקרוסקופיה קונפוקאלית החזרתית משולבת וטומוגרפייה אופטית קוהרנטית עשויות להפוך לכלי יעיל בהערכה הטרום ניתוחית של קרצינומת תאי הבסיס.

מקור:

Saud Aleissa et. al (2020) DOI: https://doi.org/10.1016/j.jaad.2019.10.028

נושאים קשורים:  מחקרים,  קרצינומת תאי הבסיס,  ביופסיה,  שוליים,  מיקרוסקופיה קונפוקאלית החזרתית משולבת,  טומוגרפיה אופטית קוהרנטית,  ניתוח
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו