אלרגיה למזון 24.03.2020

האם ילד עם אלרגיה לבוטנים יכול לאכול מזון ש"עשוי להכיל עקבות בוטנים"?

הסיכון לתגובה למזונות עם אזהרת שאריות בוטנים משתנה משמעותית עם הסף האישי של כל מטופל לתגובה אלרגית - חולים עם ספי התגובה הנמוכים ביותר נמצאים בסיכון הגבוה ביותר

אלרגיה למזון בילדים. אילוסטרציה

אלרגיה לבוטנים המתווכת ע"י IgE היא אחת מאלרגיות המזון הנפוצות ביותר בקרב ילדים. שכיחות אלרגיה זו גדלה בעשורים האחרונים במדינות המערביות.

אלרגיות לבוטנים עלולות לעורר תגובות קשות ולרוב למשך זמן ארוך יחסית. ילדים אלרגיים לבוטנים ובני משפחותיהם מתמודדים לעתים קרובות עם מזון מעובד עם תיוג אזהרה לאלרגנים (PAL) כגון "עשוי להכיל שאריות בוטנים", המשמש לעתים קרובות בתעשיית המזון. החולים בדרך כלל מבולבלים בנוגע לשאלה האם אכילת מזונות כאלה כרוכה בסיכון לתגובה אלרגית. מאחר שכמות גדולה של מזונות מכילה אזהרה זו, חוסר הידיעה עלול להוביל בסופו של דבר למגבלות תזונתיות וירידה באיכות החיים.

מחקרים רבים העריכו את כמות האלרגנים מבוטנים במזונות עם PALs, כאשר נמצא שפחות מעשירית מהמזונות עם אזהרה מכילים בפועל רמות בוטנים ניתנות לגילוי ורק במקרים נדירים ביותר רמות אלו היו עלולות לעורר תגובות אלרגיות בקרב חולים מסוימים.

בנוסף, ידוע כי הסיכון לתגובה למזונות עם אזהרת שאריות בוטנים משתנה משמעותית עם הסף האישי של כל מטופל לתגובה אלרגית. מכאן נובע שחולים עם ספי התגובה הנמוכים ביותר נמצאים בסיכון הגבוה ביותר, כאשר ישנה הפחתה דרמטית בסיכון ככל שסף התגובה עולה.

לאור נתונים אלה, ריבוד סיכונים המבוסס על סף התגובה האישי עשוי לסייע להורים ולילדיהם להעריך את הסיכון של החולים בצריכת מזונות עם אזהרה על אפשרות של הימצאות שאריות בוטנים במוצר.

בפרקטיקה הקלינית, ניתן לבצע חלוקה לקטגוריות של ספי חשיפה על ידי מבחן תגר במרפאה עם מנה יחידה של 30 מ"ג חלבון בוטנים כפי שממחישים מחברי המחקר בשלושה מקרים קליניים מפורטים.

מקור:

Graham, F., Caubet, J.‐C. and Eigenmann, P.A. (2020), Can my child with IgE‐mediated peanut allergy introduce foods labeled with “may contain traces”?. Pediatr Allergy Immunol. Accepted Author Manuscript. doi:10.1111/pai.13244

נושאים קשורים:  אלרגיה למזון,  מנה מינימלית מעוררת,  תגר מזון אוראלי,  אלרגיה לבוטנים,  תיוג אלרגנים,  הערכת סיכון כמותית,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו