קולונוסקופיה 18.12.2019

שימוש בבדיקת סקר לא פולשנית לממאירות לאחר קולונוסקופיה לא מיטבית

מהן העדפות המטופלים לגבי סקר לסרטן המעי הגס והרקטום באמצעות בדיקה מבוססת-צואה לאחר שעברו קולונוסקופיה ראשונית עם הכנת מעי לא מיטבית

קולונוסקופיה (איור: אילוסטרציה)
קולונוסקופיה (איור: אילוסטרציה)

בדיקת הקולונוסקופיה היא בדיקה מהותית בתהליך הסקירה לסרטן המעי הגס והרקטום. כחלק מהבדיקה, מתבצעת הכנה של המטופל, והכנה זו מהווה שלב משמעותי וחלק בלתי נפרד מהבדיקה. יש לא מעט מקרים שבהם הכנת המטופל לא מתבצעת בצורה המיטבית, ומורידה מאיכות הקולונוסקופיה.

במאמר זה בודקים הכותבים מהן העדפות המטופלים לגבי סקר לסרטן המעי הגס והרקטום באמצעות בדיקה מבוססת-צואה (stool-based tests), לאחר שעברו קולונוסקופיה ראשונית עם הכנת מעי לא מיטבית.

השיטה שבה השתמשו החוקרים היתה סקר מקוון, שהתבסס על תרחישים, והשתתפו במחקר כ-1,080 מבוגרים בגילאי 45 עד 75 שנה, שנמצאים בסיכון ממוצע לסרטן המעי הגס.

החוקרים מצאו כי כאשר הוצג תסריט היפותטי של בדיקת קולונוסקופיה עם הכנה לא מיטבית לבדיקה, 59% מהנשאלים בחרו בבדיקה מבוססת-צואה כצעד הבא, 29% בחרו לבצע בדיקת קולונוסקופיה חוזרת תוך שנה ו-12% העדיפו לבצע בדיקת קולונוסקופיה חוזרת תוך עשר שנים (N = 1,080).

לסיכום, על המטפלים לשקול להציע למטופליהם בדיקות סקר מבוססות צואה כחלופה לקולונוסקופיה חוזרת, לאחר בדיקת קולונוסקופיה עם הכנת מעי לא מספקת.

מקור: 

Platt K. D. et al. (2019) American Journal of Gastroenterology 114, 1685–1687

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות דרכי העיכול,  ממאירות,  קולונוסקופיה,  בדיקות סקר
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו