סרטן העור 03.12.2019

האם מדיניות הצללה והימנעות משמש מורידה משמעותית סרטן העור?

מידת התרומה של תכניות למניעת סרטן עור על פי נתוני המרכז הלאומי לסרטן באוסטרליה

לאוסטרליה שיעורי סרטן העור מהגבוהים בעולם. SunSmart הינה תכנית מניעה לסרטן עור בעלת מרכיבי רפואה מניעתית רבים המוכרת באופן בינלאומי ומיושמת במלבורן, אוסטרליה, מאז קיץ 1988-1989.

בעקבות הירידה שנרשמה לאחרונה בשיעורי המלנומה בקרב קבוצות צעירות באוסטרליה, בדקו במרכז הלאומי לסרטן באוסטרליה את מידת התרומה של תכניות מניעה לירידה זו בשיעורי המלנומה.

הגנה מפני השמש היא התנהגות רבת פנים. צעדים שהוחלו בעבר כדי למדוד שינוי לאורך זמן בהתנהגות מונעת עבור אוכלוסייה צעירה התמקדו בהתנהגויות מסוימות אינדיבידואליות. בד בבד, הושמטו התנהגויות אחרות המפחיתות את החשיפה לקרינה אולטרה סגולה (UV), מה שאולי הביא להערכת חסר של תרומת השינוי ההתנהגותי למגמת הירידה בסרטן.

על מנת לבחון מגוון שינויים התנהגותיים בהקשר החשיפה לשמש חוקרים אוסטרלים ערכו סקר מבוסס אוכלוסיה במלבורן בקיץ לפני שהחלה התכנית  (1987-1988) ובמשך הקיצים בשלושה עשורים שלאחר מכן (1988-2017). במהלך חודשי הקיץ, גויסו התושבים (14-69 שנים) לראיונות טלפוניים שבועיים תוך הערכת עמדתם בנוגע לשיזוף, התנהגות הקשורה בהגנה מפני השמש, ושכיחות כוויות שמש בסוף השבוע האחרון לפני הראיון השבועי. מכסות שימשו כדי להבטיח שהמדגם יהיה פרופורציונלי לאוכלוסיה לפי גיל ומין.

מרבית הנשאלים דיווחו כי חוו כוויות שמש. שינויים בהתנהגות ההגנה מפני השמש נותחו עבור N = 13,285 משיבים במודלים מרובי משתנים, בצבירה של סקרים במסגרת עשרות שנים תוך התאמה לתנאי מזג האוויר הרלוונטיים ורמות ה-UV בתאריכי סוף השבוע.

החוקרים ניתחו התנהגויות ספציפיות ומורכבות, כולל ניתוח חדשני שכלל קטוגריה של שימוש בהגנה מקסימאלית מפני השמש, שהוגדר כהישארות בבית בשעות שיא של קרינת UV או הכנה והגנה מיטבית כאשר הם בחוץ (שימוש בהצללה עירונית וכדו').

החוקרים גילו כי השימוש בהגנה מפני השמש עלה במהירות בעשור שלאחר תחילת תכנית המניעה SunSmart. הסיכויים לשימוש לפחות בהתנהגות אחת להגנה מפני השמש בסופי שבוע בקיץ היה גבוה פי 3 בשנות התשעים מאשר לפני SunSmart (יחס הסיכויים המותאם [AOR]י3.04, 95% CIי2.52-3.68,
p<0.001).

כמו כן, נרשמה עלייה קטנה יותר בשימוש בהגנה מקסימלית מפני שמש כולל צל (AOR = 1.68, 95% CI 1.44-1.97, p<0.001). שיפורים אלה התמשכו אל תוך שנות האלפיים והמשיכו לעלות.

החוקרים מכירים בכך שמסקנות המחקר בנוגע להשפעות התכנית מוגבלות ממספר בחינות כגון היעדר אוכלוסיית ביקור, שימוש בסקרי חתך, והעובדה שהסקרים לא נערען באופן אחיד בכל השנים. כמו כן ייתכן שהיו שינויים חינוכיים בקרב המשיבים לאורך זמן וחשיפה לקמפיינים אחרים כמו קמפיינים למניעת עישון טבק ומניעת השמנה.

יחד עם זאת החוקרים מסיקים כי עם הפיגור המשוער של 20 שנה בין החשיפה לשמש לבין אבחנת מלנומה, הממצאים אכן מצביעים על כך ש-SunSmart תרמה להפחתת המלנומה בקרב קבוצות אוכלוסייה צעירות יותר.

מקור:

Tabbakh, Tamara, Angela Volkov, Melanie Wakefield, and Suzanne Dobbinson. "Implementation of the SunSmart program and population sun protection behaviour in Melbourne, Australia: Results from cross-sectional summer surveys from 1987 to 2017." PLoS medicine 16, no. 10 (2019).

נושאים קשורים:  סרטן העור,  אוסטרליה,  תכנית מניעה,  מלנומה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו

לצערי זו ממש לא השאלה. לבודד את סרטן העור מכל שאר מרכיבי החיים זה לא נכון. השאלה הנכונה, לפחות כ-Primary Endpoint, צריכה להיות האם מדיניות הצללה מורידה All Cause Mortality. לצערי כנראה שהתשובה היא לא, על אף שמקרי סרטן העור נמוכים יותר.

06.12.2019, 21:14

"כנראה" זו לא תגובה מתקבלת ב Evidence based medicine.