מלנומה עורית 28.07.2019

פרוגנוזה גרועה של מלנומה דקה מכויבת וההשלכות על גישה טיפולית אגרסיבית יותר

ההנחיות הקליניות לטיפול במלנומה מבוססות לרוב על ההתנהגות של גידולים עבים יותר ולכן לא ידוע הרבה על הבדלי ההישרדות בקרב מטופלים עם גידולים דקים יותר

מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)
מלנומה (מקור צילום: ויקיפדיה)

במחקר מבוסס-אוכלוסיה חדש מצאו החוקרים שההישרדות של מטופלים עם גידולים דקים מכויבים, המוגדרים כגידולים בעובי של פחות ממילימטר בשלב T1, דומה להישרדות של מטופלים עם גידולים בשלב III, אשר מטופלים בצורה אגרסיבית יותר.

ההנחיות הקליניות לטיפול במלנומה מבוססות לרוב על ההתנהגות של גידולים עבים יותר. כתוצאה מכך, לא ידוע הרבה על הבדלי ההישרדות בקרב מטופלים עם גידולים דקים יותר. במחקר חדש שנערך ב-University of Colorado Cancer Center בארה"ב והתפרסם בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology ביקשו החוקרים לחקור את השונות בהישרדות של גידולי מלנומה דקים בשלב T1 לפי ה-American Joint Committee on Cancer, המוגדרים כגידולים עם עובי של פחות ממילימטר בעת האבחנה.

החוקרים ביצעו מחקר מבוסס-אוכלוסיה אשר כלל 43,008 משתתפים לבנים שאינם היספניים אשר אובחנו עם מלנומה עורית בין השנים 2004 ל-2013 מתוך ה-California Cancer Registry. תוצאות הישרדות חושבו בשיטת קפלן-מאייר. החוקרים העריכו את הסיכון למוות באמצעות מודלים של סיכון יחסי מסוג קוקס.

ההישרדות של מטופלים עם גידולים דקים מכויבים היתה דומה למטופלים עם גידולים בשלב III, אשר מטופלים בצורה אגרסיבית יותר. לאחר 12 חודשים, מטופלים עם גידולים דקים מכויבים היו עם הישרדות נמוכה יותר ב-6% (92.5%, רווח סמך 95% של 90.6%-93.9%) בהשוואה למטופלים עם גידולים דקים לא-מכויבים (98.2%, רווח סמך 95% של 98%-98.3%). לאחר 24 חודשים, ההבדל בהישרדות גדל (85.3% [רווח סמך 95% של 82.8%-87.4%] בהשוואה ל-96.1% [רווח סמך 95% של 95.8%-96.3%] עבור מטופלים עם גידולים דקים מכויבים וגידולים דקים לא-מכויבים, בהתאמה) והבדל בהישרדות של מעל 15% נרשם לאחר 60 חודשים.

החוקרים מסכמים שההישרדות הגרועה יותר של גידולים מכויבים בעובי של פחות ממילימטר מרמזת על הצורך במחקרים נוספים לקבוע את היתרונות הפוטנציאליים של טיפולים אגרסיביים יותר.

מקור:

Poor prognosis for thin ulcerated melanomas and implications for a more aggressive approach to treatment. Hawkins, Makenzie L. et al. Journal of the American Academy of Dermatology , Volume 80 , Issue 6 , 1640 - 1649

נושאים קשורים:  מחקרים,  מלנומה,  גידול מכויב,  הישרדות,  סרטן העור
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו