אבנים בכליות 18.02.2019

האם ניתן לקצר את משך צנתור השופכן לאחר הליך fURS?

ההשפעה של צנתור שופכן למשך לילה והאם ניתן להימנע מסטנט ארוך טווח לאחר flexible ureterorenoscopy להסרת אבנים בכליות

מטרת המחקר הנוכחי היתה לאמוד את ההשפעה של צנתור שופכן למשך לילה ולקבוע האם ניתן להימנע מסטנט ארוך טווח לאחר fURSי(flexible ureterorenoscopy) להסרת אבנים בכליות.

במחקר נכללו 393 מטופלים שעברו הליך fURS בודד לטיפול באבנים בכליות בין ינואר 2013 ליוני 2016 במוסד רפואי יחיד והמידע נותח באופן רטרוספקטיבי. החוקרים השוו את שיעורי החופש מאבנים (SF – stone-free) והסיבוכים סביב הניתוח בין מטופלים עם סטנט לטווח ארוך לאחר fURS (קבוצת הסטנט לזמן ארוך) למטופלים שעברו צנתור שופכן למשך לילה (קבוצת הסטנט לזמן קצר).

החוקרים ביצעו אנליזת PSM - Propensity score-matching על מנת להתאים את ההבדלים שהיו בין הקבוצות לפני הניתוח. כל הפרמטרים הטרום ניתוחיים נבחרו על מנת לפתח ציון זיקה (propensity score) ו-74 מטופלים מקבוצת הטווח הקצר זווגו באופן רטרוספקטיבי למטופלים מקבוצת הטווח הארוך ביחס של 1:1.

הפרמטרים שנכללו היו גיל, מין, הצד המעורב, גובה, משקל גוף, BMIי(body mass index), מספר האבנים, נפח האבנים, יחידות האונספילד של האבנים, ספירת דם לבנה לפני הניתוח, CRP - C- reactive protein לפני הניתוח, קריאטינין לפני הניתוח, היצרות של השופכן לפני הניתוח, היצרות של השופכן לפני הצנתור ומשך ההליך.

שיעורי ה-SF היו 91.9% ו-93.2% בקבוצת הזמן הקצר ובקבוצה הזמן הארוך, בהתאמה. שיעורי הסיבוכים סביב הניתוח היו 14.9% ו-12.2%, בהתאמה. החוקרים לא הצליחו למצוא הבדלים בין שתי הקבוצות בנוגע לשיעורי ה-SF והסיבוכים סביב הניתוח.

החוקרים הסיקו כי צנתור קצר טווח למשך לילה במקרים לא מסובים לאחר fURS כטיפול באבנים בכליות יעיל כמו השיטה המקובלת של צנתור לטווח ארוך בהפחתת סיבוכים. המידע הראשוני שעולה מתוצאות המחקר מציע כי ישנה אפשרות שהצנתורים השגרתיים לטווח הארוך מיותרים.

מקור: 

Komeya, M. et al. (2018) World Journal of Urology 36, 11.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אורטרוסקופיה,  אבנים בעליות,  צנתור,  סיבוכים לאחר ניתוח,  fURS
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו