תיאור מקרה 10.01.2019

תיאור מקרה ראשון בהיסטוריה: השתלת רחם מנפטרת שהובילה ללידה מוצלחת

לידת חי מרחם שהושתל באישה עם אי פוריות והתקבל מתורמת איברים שנפטרה

השתלת הרחם מתורמים חיים הפכה למציאות בטיפול באי פוריות בעקבות סדרה מוצלחת בשבדיה 2014, שהיוותה השראה למרכזי השתלות רחם ולתכניות ברחבי העולם. עם זאת, נכון להיום לא דווח על מקרה של לידת תינוק חי דרך רחם מתורמת שנפטרה, דבר המעורר ספקות לגבי הכדאיות של ההליך, כולל השאלה האם הרחם נשאר בר קיימא לאחר איסכמיה ממושכת בגופת התורמת.

בחודש ספטמבר 2016, אישה בת 32 עם העדר הרחם המולדת (תסמונת מאייר-רוקיטנסקי-קסטר-האוזר [MRKH]) עברה השתלת רחם בבית החולים דאס קליניקס, אוניברסיטת סאו פאולו, ברזיל, מתורמת שנפטרה בשל דימום סאב ארכנואידאלי.

התורמת היתה בת 45 והיו לה שלוש לידות נרתיקיות קודמים. למטופלת הנמענת היה מחזור הפריה חוץ גופי 4 חודשים לפני ההשתלה (IVF), אשר הניב שמונה blastocysts cryopreserved.

Duphaston
Abbott Medical Laboratories Ltd
RX
Covered by the Health basket
Duphaston

FC Tabs: 42. Dosage: see lit. Cases where progest. suppl. is needed. C/I: Hypersens. Vag. bleeding, where the cause has not been establ.  Tmt. for luteal supp. as part of an Assisted Reproductive Technology (ART) tmt. should be discont. upon diagn. of abortion or miscarr. Pres. of sev. liver disord., or sev. liver disord. in med. hist. until liver funct. values have returned to normal. C/I for use of oestrogens in combin. with progestogens such as dydrogesterone in comb. ther. Known or susp. sex horm. dep. malign.

המטופלת הראה התאוששות לאחר הניתוח ושוחררה לאחר 8 ימי השגחה בבית החולים. המטופלת קיבלה דיכוי חיסוני עם פרדניזולון ותימוגלובולין והמשיך דרך tacrolimus ו-mofetil mycophenalate - MMF, עד 5 חודשים לאחר ההשתלה, אז azathioprine החליף את ה-MMF.

הווסת הראשונה התרחשה 37 ימים לאחר ההשתלה, ובאופן קבוע (כל 26-32 ימים) לאחר מכן. הריון התרחש לאחר העברת העובר הראשון הראשון 7 חודשים לאחר ההשתלה. לא זוהתה זרימת דם במהירות חריגה בדגימות של דופלר בעורקי הרחם, בטבור העובר או בעורקי המוח התיכון, ולא כל פגיעה בעובר במהלך ההריון.

לא אירעו מקרים של דחייה לאחר ההשתלה או במהלך ההיריון. הניתוח הקיסרי התרחש ב-15 בדצמבר 2017, סמוך לשבוע 36 להריון. התינוקת שקלה 2,550 גרם בלידה, המתאימה לגיל ההריון, עם ציונים של אפגר 9 בדקה 1, 10 בדקה 5 ו-10 ב -10 דקות. במעקב שבעה חודשים לאחר הלידה, התינוקת בהתפתחות תקינה ובריאה וגם האם. הרחם הוסר באותו הליך כירורגי של הלידה החיה והטיפול החיסוני הושעה.

החוקרים מתארים את המקרה הראשון בעולם של לידת חי בעקבות השתלת הרחם מתורמת שנפטרת בחולה עם תסמונת MRKH. התוצאות מראות הוכחה לקונספט לטיפול באי פוריות הרחם על ידי השתלה מתורם שנפטר, פתיחת נתיב הריון בריא לכל הנשים עם אי פוריות בשל גורם רחמי, ללא צורך בתורמות חיות או ניתוח בתורמת שעודה בחיים.

מקור:

Ejzenberg, Dani, Wellington Andraus, Luana Regina Baratelli Carelli Mendes, Liliana Ducatti, Alice Song, Ryan Tanigawa, Vinicius Rocha-Santos et al. "Livebirth after uterus transplantation from a deceased donor in a recipient with uterine infertility." The Lancet (2018).

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מחקרים,  י פוריות,  השתלת רחם,  אי פוריות על רקע רחמי,  תסמונת מאייר-רוקיטנסקי-קסטר-האוזר,  היעדר רחם,  IVF
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו