מחלת חסר VLCADD 16.12.2018

האתגר האבחוני במחלת חסר Very long Chain Acyl-CoA Dehydrogenase

התועלת שבבדיקת פעילות שיירית של האנזים החסר בלימפוציטים כדרך מהירה ואמינה לאשש אבחנה במחלת חסר VLCADD

חסר Very-long Chain Acyl-CoA Dehydrogenase - VLCADD מהווה את הפגם הכי נפוץ בחמצון בטא מיטוכונדריאלי של חומצות שומן ארוכות. עם זאת, אבחנה אמיתית של חולי VLCADD עשויה להיות מאתגרת. מספר גבוה של בדיקות חיוביות כוזבות (False Positive) נדרשות למבדקים נוספים לאישוש האבחנה. במחקר זה, מראים החוקרים את התוצאים של בחינת אנזים בלימפוציטים ככלי לאישוש אבחנה ליילודים עם תוצאה חיובית בסקר הראשוני, והמתאם של בדיקה זו עם הריצוף המולקולרי של הגן ACADVL.

החל מאפריל 2013 ועד מרץ 2017, 403 מטופלים עם מאפיינים טיפוסיים של אציל-קרניטין המצביעים על VLCADD, נמדדה רמת החמצון של palmitoyl-CoA ולאחר מכן נתבצעה אבחנה גנטית מולקולרית ברוב המטופלים להם הייתה פעילות שיירית הקטנה מ–50%.

בקרוב ל-50% מהדגימות (209/403) הפעילות השיירית היתה גבוהה מ-50%, בשליש מהדגימות הפעילות השיירית היתה בין 30-50% וב-69/403 אנשים הפעילות השיירית עמדה על 0-30%. ריצוף הגן הנ"ל הדגים שלכל המטופלים עם פעילות שיריית הקטנה מ-24% יש VLCADD.

למטופלים עם פעילות שיירית שבין 24-27% היתה נשאות למוטציה או שניים. 22 מוטציות חדשות שזוהו יכולות להיות מסווגות לפי ההשפעה שלהן על פעילות האנזים. לבסוף, ראו החוקרים פעילות ביתר של Medium Chain Acyl-CoA Dehydrogenase - MCAD בחולים רבים. פעילות ביתר זו לא היתה בקשר עם רמת הפעילות השיירית של אנזים ה-VLCAD.

מקור: 

Hesse J. et al (2018). J Inherit Metab Dis (2018);

נושאים קשורים:  מחקרים,  פירוק חומצות שומן ארוכות מאד,  חסר,  בחינה מולקולרית,  בחינה גנטית,  פעילות שיירית
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו