מלנומה 16.12.2018

קשר בין מאפיינים פנוטיפיים לסיכון לפתח מלנומה בחשיפת איזורי גוף שונים לקרינת UV

חשיפה לשמש וחשיפה לשיזוף מלאכותי קשורות במלנומה של הגפיים התחתונות, המקום הנפוץ ביותר למלנומה אצל נשים

קרם הגנה (אילוסטרציה)
קרם הגנה (אילוסטרציה)

שני מסלולים עיקריים כבר הועלו כמנגנונים להתפתחות מלנומה עורית: אחד משפיע בדרך כלל על הראש והצוואר, אתר עם נזקי שמש כרוניים, והשני משפיע על מרכז הגוף (trunk), שחשוף פחות לשמש. עם זאת, הסיבה האפשרית של מלנומה בגפיים נחקרת פחות תחת היפותיזות אלו.

כדי לחקור את הקשר בין מאפיינים פנוטיפיים, דפוס של חשיפה לקרינה UV, והסיכון של מלנומה על אתרי גוף שונים קבוצה של חוקרים מאוניברסיטת אוסלו שבנורבגיה השתמשה במאגר נתונים ענק של 161,540 נשים עם מידע על מאפיינים פנוטיפיים וחשיפה לקרינת UV, שהיו חלק ממחקר הנשים והסרטן הנורבגי. המחקר הפרוספקטיבי התבסס על משאל אוכלוסין שהחל בשנת 1991 עם מידע חשיפה שנאסף על ידי שאלונים בתחילת המחקר וכל 4 עד 6 שנים במהלך המעקב עד 2015. המחקר פורסם החודש בכתב העת המדעי היוקרתי JAMA Dermatology.

במהלך מעקב החוקרים אחר 161,540 נשים (גיל ממוצע בכניסה למחקר, 50 שנים [טווח, 34-70 שנים], גיל ממוצע באבחון, 60 שנים [טווח, 34-87 שנים]), 1,374 מקרי מלנומה אובחנו. החוקרים מציינים, כי הימצאות נבוס גדול לא סימטרי היה גורם סיכון משמעותי לכל האתרים והיה מנבא חזק ביותר למחלה בגפיים התחתונות (סיכון יחסי 3.38, CI 95%, 2.62-4.38) וחלש ביותר לגפיים העליונות (סיכון יחסי 1.96, 95% CIי1.22-3.17). האורך הממוצע של חופשות שיזוף במהלך החיים נמצא קשור משמעותית לגדילת מלנומה של מרכז הגוף (סיכון יחסי 1.14 CI 95%,י1.07-1.22) ומלנומה של גפיים תחתונות (סיכון יחסי 1.12, CI 95%,י1.05-1.2) אבל לא קשור משמעותית למלנומות של הגפיים העליונות הראש והצוואר. שיזוף פנימי היה קשור רק עם מלנומה של מרכז הגוף ומלנומה של הגפיים התחתונות. צבע עור, צבע שיער, נבוסים סימטריים קטנים והיסטוריה של כוויות שמש היו קשורים כולם לסיכון למלנומה בכל האתרים.

תוצאות אלו תומכות בקיומם של מסלולים שונים להתפתחות המלנומה. חשיפה לשמש וחשיפה לשיזוף מלאכותי קשורות במלנומה של הגפיים התחתונות, המקום הנפוץ ביותר למלנומה אצל נשים. לממצאים אלה יש השלכות חשובות למניעה.

מקור:

Ghiasvand, Reza, Trude E. Robsahm, Adele C. Green, Corina S. Rueegg, Elisabete Weiderpass, Eiliv Lund, and Marit B. Veierød. "Association of Phenotypic Characteristics and UV Radiation Exposure With Risk of Melanoma on Different Body Sites." JAMA Dermatology (2018).

נושאים קשורים:  מלנומה,  שיזוף,  מכוני שיזוף,  סרטן העור,  גורמי סיכון,  מאפיינים פנוטיפיים,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו