תיאור מקרה 12.08.2018

תיאור מקרה: המטומה רטרופריטונאלית, דחיסת שופכן והרחבת אגן כליה

צעיר שעבר תאונת דרכים נחבל מחגורת הבטיחות, אשר גרמה לפגיעה בכלי דם באבי העורקים הבטני ולהמטומה רטרופריטונאלית אשר בתורה פגעה בכליה ובשופכן הימניים

חבלה מחגורת בטיחות. צילום אילוסטרציה: rawpixe-unsplash

סוגים שונים של חבלות בטניות עלולות להיגרם משימוש בחגורת בטיחות, כולל פגיעה באיברים מוצקים, ניקוב מעי, קרע באבי העורקים הבטני, שברים בעמוד השדרה ועוד.

דימום רטרופריטונאלי שאינו קשור לשבר באגן, לאחר חבלת בטן קהה, עלול להופיע לאחר פגיעה בכלי דם גדולים או איברים מוצקים או חלולים הנמצאים בחלל הרטרופריטונאלי. למרות שפגיעה קהה בכלי הדם הגדולים של הבטן הינה נדירה, המטומה רטרופריטונאלית לאחר פציעה מחגורת בטיחות שהתקדמה לדחיסת השופכן, בליווי הרחבת אגן הכליה (hydronephrosis), לא דווחה עד עתה.

צעיר בן 21 הועבר למחלקה לרפואה דחופה (מלר"ד) לאחר תאונת דרכים. בזמן התאונה הוא היה חגור בחגורת בטיחות משולשת וכרית האוויר נפתחה. למטופל לא היתה היסטוריה רפואית משמעותית אך מאוחר יותר הוא אובחן עם נוירופיברומטוזיס 1 (neurofibromatosis 1 – NF1).

בהגעתו למלר"ד, הוא סבל מכאבי בטן ונראתה הטבעה של חגורת הבטיחות לרוחב הבטן התחתונה, שם המטופל דיווח על רגישות בינונית ללא נוקשות (guarding) או רגישות עם הפסקת המישוש (rebound tenderness). בדיקת אולטראסאונד שללה תפליט תוך-בטני. סריקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) עם חומר ניגוד חשפה המטומה רטרופריטונאלית עם השתפכות (extravasation) חומר הניגוד מעל התפצלות אבי העורקים הבטני. לא נצפו פגיעה באיברי הבטן, הצטברות נוזלים או שברים באגן.

המטופל היה יציב המודינמית. בסריקות מעקב של CT שבוצעו שש שעות לאחר הסריקות הראשונות הודגמה הגדלה של ההמטומה הרטרופריטונאלית. בוצעה אאורטוגרפיה, שאיתרה כלי דם פגוע שנבע מהקיר הקדמי של אבי העורקים הבטני מתחת לעורק מתלה המעי התחתון. עם זאת, היה קושי טכני לצנרר את כלי הדם הפגוע.

מאחר שהמטופל נותר יציב המודינמית, הרופאים חזו כי ההמטומה הרטרופריטונאלית תעלם מעצמה והמטופל שוחרר ביום השביעי לאשפוזו, כאשר כאב הבטן ממנו סבל כמעט חלף.

17 ימים לאחר שחרורו חזר המטופל למלר"ד עקב כאב גב מחמיר בצד ימין שנמשך מספר ימים. הוא דיווח על כאב ב-costovertebral angle בצד ימין. בדיקות מעבדה הראו עלייה ברמת הקריאטינין, מ- 0.69 ל- 1.03 מ"ג/ד"ל. סריקת CT עם חומר ניגוד הראתה כי גדילתה של ההמטומה הרטרופריטונאלית הביאה להרחבת אגן הכליה, כתוצאה מדחיסת שופכן בצד ימין.

מאחר והתסמינים והסימנים החיוניים של המטופל היו יציבים, בוצע ניקוז לפרוסקופי של ההמטומה הרטרופריטונאלית ארבעה ימים לאחר אשפוזו החוזר. למעלה מ-400 מ"ל דם נוקז וכלי הדם שככל הנראה גרם לדימום נצרב בהצלחה. המטופל שוחרר חודש לאחר הניתוח. סריקות CT שבוצעו שלושה חודשים לאחר מכן כי הרחבת אגן הכליה וההמטומה הרטרופריטונאלית נעלמו לחלוטין.

המנגנון של חבלה קהה באבי העורקים הבטני במקרה זה נבע ככל הנראה מכוח האטה פתאומית או דחיסה ישירה של חגורת הבטיחות אל עמוד השדרה. מומים וסקולריים, כגון היצרויות, מפרצות או קרע ספונטני, תוארו בקרב מטופלים עם 1NF. במקרה שלהלן, שבריריות כלי הדם שמקורה ב-1NF תרמה גם כן לפציעה המבודדת של כלי הדם, אשר גרמה לדפוס חריג של דימום רטרופריטונאלי.

מקור: 

Medicine (Baltimore). 2018 Jun;97(23):e11022. doi: 10.1097/MD.0000000000011022. Delayed hydronephrosis due to retroperitoneal hematoma after a seatbelt injury: A case report.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  מחקרים,  חגורת בטיחות,  דימום רטרופריטונאלי,  המטומה רטרופריטונאלית,  מיימת הכליה,  הרחבת אגן הכליה,  הידרונפרוזיס,  דחיסת שופכן,  חבלת בטן קהה,  נוירופיברומטוזיס
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו