פסוריאזיס 04.02.2018

תחלואה זיהומית וממאירות בקרב חולי פסוריאזיס המטופלים בתרופה ביולוגית

הממצאים בעיקרם מאששים מחקרים קודמים באשר לפרופיל הבטיחות הגבוה של הטיפול הביולוגי בקרב חולי פסוריאזיס

פסוריאזיס, מרפקים (צילום: אילוסטרציה)

שני מחקרים נפרדים בקנה מידה גדול בדקו אספקטים שונים של תופעות לוואי בקרב חולי פסוריאזיס המטופלים בתרופה ביולוגית למחלתם: תחלואה זיהומית וממאירות.

באשר לתחלואה זיהומית, בקרב מטופלים בטיפול ביולוגי ישנו סיכון מוגבר ומובהק סטטיסטית לזיהומים, כשבפילוח עפ"י סוג הזיהום, מדובר על סיכון מוגבר לזיהומי עור ורקמות רכות. כמו כן זוהה סיכון מוגבר לדלקת קרום המוח, אם כי מדובר היה על מקרים בודדים. מגבלה משמעותית במחקר הנוכחי הינה העדר הפילוח לטיפולים הביולוגים השונים המגביל פירוש הממצאים (נכללו מגוון טיפולים בעלי מנגנוני פעילות שונים, ואף rituximab ו-anakinra). מחקרים קודמים העלו עד כה ממצאים סותרים. לאור ממצאים אלו, המלצת החוקרים הינה למעקב מוגבר בקרב בעלי סיכון לזיהום עורי.

באשר לסיכון לממאירות, בקרב נבדקים ללא רקע של ממאירות, נמצא שטיפול של למעלה משנה במעכבי tnf-alpha מעלה סיכון לממאירות. בפילוח לסוג הממאירות, זוהה סיכון מוגבר באופן מובהק לסרטן ריאה, ונטייה דומה, אך שאינה מובהקת לממאירויות נוספות, לרבות שד, פרוסטטה ולימפומה. לא זוהה סיכון דומה לטיפול בmethotrexate או ustekinumab.

חשיבותו העיקרית של המחקר הינה באישוש ממצאים קודמים כי methotrexate ו-ustekinumab אינם מעלים סיכון לממאירות. באשר לסיכון המוגבר בקרב מטופלים ב-tnf-alpha, מסייגים החוקרים ממצאים בכך שמדובר בהיארעות נמוכה של ממאירות המקשה על קביעת מסקנות חד משמעיות. זאת ועוד, מחקרים קודמים, כולל במטופלים שאינם חולי פסוריאזיס, ברובם לא הדגימו סיכון מוגבר לממאירות עם טיפול ב-tnf-alpha.

לסיכום, הממצאים בעיקרם מאששים מחקרים קודמים באשר לפרופיל הבטיחות הגבוה של הטיפול הביולוגי בקרב חולי פסוריאזיס.

מקור: 

Serious infections among a large cohort of subjects with systemically treated psoriasis. Dobry AS et al. J Am Acad Dermatol. 2017 Nov;77(5):838-844.

Risk of malignancy with systemic psoriasis treatment in the Psoriasis Longitudinal Assessment Registry. Fiorentino D et al. J Am Acad Dermatol. 2017 Nov;77(5):845-854.

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו