תיאור מקרה 09.01.2018

מקרה של מלנומה גרורתית שטופלה בהצלחה בשילוב של ECM ואימונותרפיה

תגובה מלאה וממושכת של מטופלת עם מלנומה גרורתית לקו טיפול חמישי עם חוסם PD-1 ואלקטרוכימותרפיה

מלנומה מתקדמת (אילוסטרציה)

מלנומה גרורתית היא אחת מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. למרות שלאחרונה פותחו אימונותרפיות חדשות, תרופות אלו בכל זאת נכשלות בהצלחת חייהם של שליש מחולי המלנומה הגרורתית.

אלקטרוכימותרפיה (Electrochemotherapy - ECM) היא טיפול מקומי בסרטן, המבוסס על שילוב של אלקטרופורזה וכימותרפיה במינון נמוך. בתיאור מקרה זה מוצגת היסטוריית הטיפול של מטופלת עם מלנומה גרורתית שטופלה בהצלחה עם שילוב של ECM ואימונותרפיה כקו טיפול חמישי.

מטופלת שאובחנה בגיל 39 עם מלנומה קיבלה מספר טיפולים שונים עקב מספר אירועי הישנות. לאחר קו הטיפול הרביעי חלה נסיגה באתרים מסוימים, אך גם התקדמות באתר תת-עורי, אשר טופל באופן מקומי עם אלקטרוכימותרפיה ובאופן מערכתי עם ניבולומאב (אופדיבו).

המטופלת, אישה בת 39, אובחנה עם מלנומה נודולרית בשלב II. עקב הישנות מקומית, היא קיבלה טיפול באינטרפרון-α. לאחר שישה חודשים המחלה חזרה בקשריות הלימפה והחל טיפול בטמוזולמיד (Temozolamide – Temo, Temodal) במינון 150 מ"ג/מ"ר. לאחר שישה מחזורי טיפול עם טמוזולמיד, המחלה התקדמה לבית השחי ולריאות.

בדיקה גנטית של הגן BRAF מצאה כי הגידול חיובי למוטציה E600V ולכן החל טיפול יומי ב- 2-4 טבליות של ומוראפניב (Vemurafenib - Zelboraf), חוסם BRAF. תוך שלושה חודשים נצפתה תגובה דרמטית, הן בבית השחי והן בריאות. בחודש התשיעי לטיפול שוב חלה התקדמות והפעם החל טיפול עם איפילימומאב (Ipilimumab - Yervoy) במינון 3 מ"ג/ק"ג כקו טיפול רביעי. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן, חלה התקדמות נוספת עם התפתחות גרורה יחידה במוח.

המטופלת נותחה וקיבלה טיפולי קרינה לכל המוח. בנקודה זו, אפשרות הטיפול היחידה שנותרה היתה ניבולומאב (Nivolumab - Opdivo), חוסם PD-1. המטופלת הפגינה תגובה ביפנוטיפית לניבולומאב: חלה התקדמות בגידול בקדמת בית השחי, בעוד שבקשריות הלימפה האחרות היתה נסיגה.

מאחר שהיתה גישה לנגע תת-עורי עם אלקטרודות חיצוניות, בוצעה ECT באמצעות התקן IGEA Cliniprator, דרך אלקטרודה הקסוגונלית, על הגידול שהתקדם, בזמן שהטיפול בניבולומאב ממשיך. הושגה תגובה מלאה, ללא עדות למחלה במשך ארבע שנים מאז ההישנות המקומית.

השמדת נגעים עמידים עם תסמינים באמצעות ECT עונה על צורך קליני. כאשר מחלה מפושטת מופיעה עם נגעים עוריים או תת-עוריים, יש לנצל את היעילות הגבוהה של ECT בכדי להגביר את התגובה החיסונית נגד הגידול ואת האימונותרפיות המערכתיות המשלימות.

מקור:

Anticancer Drugs. 2017 Dec 21. doi: 10.1097/CAD.0000000000000580. [Epub ahead of print]
Electrochemotherapy with anti-PD-1 treatment induced durable complete response in heavily pretreated metastatic melanoma patient.
Karaca B1, Yayla G2, Erdem M3, Gürler T3.

נושאים קשורים:  מלנומה גרורתית,  אימונותרפיה,  חוסם PD-1,  ניבולומאב,  אופדיבו,  אלקטרוכימותרפיה,  תיאור מקרה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו