שתף קטע נבחר

המספרים נחשפים: כמה מרשמים לריטלין מנופקים בישראל?

הנשים גילו אותה, הגברים לא מוותרים עליה, הילדים תלויים בה: מיליון מרשמים לריטלין ניתנים בישראל מדי שנה. נתונים של קופות החולים הגדולות בישראל, כללית ומכבי, הנחשפים לבקשת התנועה לחופש המידע, מגלים: זינוק של עשרות אחוזים בצריכת ריטלין, התרופה לבעיות ריכוז. מדינה בהפרעת קשב

 

ואיך משפיע ריטלין על ההתנהגות?

 

 

בשנים האחרונות הפך הריטלין לדייר קבע בלא מעט בתים בישראל. תלמידים קיבלו אותו כדי להצליח לשמור על ריכוז בכיתה ולא להתפרע, סטודנטים צרכו אותו כדי לצלוח את תקופת המבחנים, וגם מבוגרים מקבלים מרשמים כדי להצליח לשמור על פוקוס. נתונים שמתפרסמים כעת לבקשת התנועה לחופש המידע חושפים כיצד בארבע השנים האחרונות חלה עלייה של עשרות אחוזים במספר המרשמים לריטלין שהונפקו בקופות החולים.

 

ריטלין היא תרופה ממריצה של מערכת העצבים, המסייעת בטיפול באנשים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. כדי לקבל מרשם יש לעבור אבחון, ובהמשך לחדש את המרשם אצל רופא המשפחה. השימוש ההולך ומתרחב בגלולה מתנהל בצל ויכוח ציבורי בשאלת נחיצותה, בעיקר עבור ילדים. לתרופה יש גם תופעות לוואי, בהן ירידה בתיאבון, כאבי ראש, נדודי שינה, אי־שקט, רעד ועצבנות. המתנגדים לתרופה טוענים שנטילת תרופות ממריצות כמו ריטלין לאורך זמן רב עלולה להוביל לתלות ולהתמכרות לתרופה.

 

 ( ) ( )

 

התומכים בטיפול סבורים שזה הפתרון היעיל ביותר לבעיות קשב וריכוז. את בקשת חופש המידע הגיש הסטודנט אופק סיני מהפרקטיקום של חופש המידע במרכז הבינתחומי. הנתונים התקבלו מקופות החולים כללית ומכבי. לאומית ומאוחדת טרם העבירו את המידע. כללית ומכבי הן שתי קופות החולים הגדולות בארץ, כמחצית מתושבי ישראל מבוטחים בכללית ורבע נוספים מבוטחים במכבי.

 

זינוק במספר המרשמים לנשים

על פי נתוני כללית חלה עלייה של 30 אחוזים במרשמים לריטלין בארבע השנים האחרונות. בקרב מבוטחי מכבי חלה עלייה של כ־23 אחוזים. בקרב נשים העלייה חדה יותר מאשר בקרב הגברים, אך עדיין יותר גברים צורכים תרופות לטיפול בהפרעות קשב וריכוז. במשך שנים היה מקובל גם בקרב הציבור הרחב וגם בקרב הקהילה המדעית שהפרעת קשב וריכוז היא תופעה נוירולוגית־תורשתית המאפיינת בנים וגברים בעיקר. בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מצאו שגם נשים סובלות באותה מידה מהתופעה, ולכן יש זינוק משמעותי במספר המרשמים לנשים.

 

מי היא בירת הריטלין? על פי שירותי בריאות כללית העלייה הגדולה ביותר נרשמה במחוז דן (גבעתיים, ראש־העין, פתח־תקווה, אריאל ועוד) שם נרשמה עלייה של 46%, לאחר מכן מחוז הדרום (אשקלון, דימונה, באר־שבע, ועוד) עם עלייה של כ־42%. על פי הנתונים של קופת חולים מכבי הזינוק הגדול ביותר הוא במחוז מרכז (תל־אביב, בני־ברק, יהוד, אלעד ועוד) עם עלייה של כ־28%, ובמקום השני — מחוז דרום עם עלייה של 26.5%.

  

"המידע שמתפרסם עתה עוסק בשימוש בתרופה שמעוררת הדים רבים בשנים האחרונות, וטוב שדיון שנוגע לכך ייעשה על בסיס נתונים מהימנים", אמר עו"ד אור סדן, היועץ המשפטי של התנועה לחופש המידע. "המידע שהגיע מקופות החולים כללית ומכבי מאפשר ללמוד על היקף השימוש בתרופה, ומובן כי לקראת שנת הלימודים הוא מעורר עניין רב. לשמחתנו קופות החולים מסרו את המידע באופן מפורט הכולל גם חלוקה לפי גיל, מין ואזור מגורים. לצערנו, בניגוד להוראות החוק הברורות, קופות החולים מאוחדת ולאומית טרם השיבו לבקשה. נמשיך להיאבק על זכותו של הציבור לקבל את המידע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
עלייה של עשרות אחוזים במרשמים לריטלין
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים