פסוריאזיס 03.01.2017

טיפול באטנרספט עשוי לשפר איכות חיים בחולי psoriatic arthritis

מחקר חדש, שבדק מאפייני מחלה בחולים עם וללא דלקת מפרקים ספחתית שטופלו עם אטנרספט, מצא כי השימוש בה יעיל לשיפור איכות החיים

דלקת מפרקים שיגרונית

חולים בפסוריאזיס (PsO) ודלקת מפרקית ספחתית (PsA) סובלים מנכות פונקציונלית, כאבים ובעיות רגשיות וחווים רמה נמוכה יותר של איכות חיים (QoL) מאשר חולים עם PsO בלבד.

מטרת המחקר היתה לבחון את היעילות של אטנרספט (ETN) (אנברל, וויאט/פייזר, ניאופרם ישראל) בחולים עם PsO בלבד ועם PsA ולקבוע, אם חולי PsA המטופלים ב-ETN חווים שיפור מהיר ב-QoL.

שיטות
רוכזו נתונים מ-3 מחקרי שלב III, בחולים עם PsO מתונה עד חמורה תחת טיפול ב-ETN:

• חולים עם PsAי(n=523) וללא PsAי(n=1,330) טופלו ב-25 מ"ג ETN פעם בשבוע עד למינון של 50 מ"ג, פעמיים בשבוע או פלסבו, למשך 12-24 שבועות.

• ההערכות כללו מדד חומרת ושטח פסוריאזיס (PASI), מדד איכות החיים הדרמטולוגי (DLQI),י EuroQoL-5D, שאלון בריאות קצר בן 36 הנושאים (SF-36) וסולם דירוג הדיכאון של המילטון (HAM-D).

תוצאות
בעת התחלת המחקר, ניקוד הסיכום של המרכיב הפיזיקלי של SF-36, PASI, ו-EQ-5D, היה נמוך יותר עבור חולי PsA. טיפול ב-ETN הביא לשיפור מדדי ה-PASI עבור קבוצות PsA וללא PsA כבר בשבוע 2.

שתי הקבוצות הגיעו לציונים זהים בשבוע 12. EQ-5D והמרכיב הפיזיקלי של SF-36 השתפרו מהר יותר בחולי PsA, עם ציוני EQ-5D שהיו זהים לאחר שבוע 2.

עבור כלל DLQI ורוב המרכיבים, שתי הקבוצות בנקודת ההתחלה היו בעלות ערכים דומים והשתפרו על פני 24 השבועות עם ETN. בעוד שבקבוצת ה-PsA היו יותר חולים דיכאוניים בנקודת ההתחלה, אחרי 24 שבועות עם ETN, נצפתה הפחתה גדולה יותר במספר החולים הדיכאוניים, מאשר בקבוצת החולים ללא PsA.

מסקנות
בחולים עם PsO המערבת יותר מ 10% משטח פני הגוף, מחלת עור ו-QoL גרועים יותר בחולים הסובלים גם מ- PsA; תחת טיפול ב-ETN, איכות החיים (QoL) השתפרה במהירות בחולי PsA.

מקור:
Disease characteristics in patients with and without psoriatic arthritis treated with etanercept: Papp K et al., J Eur Acad Dermatol Venereol. 2013 Mar 7. Advanced Online Publication.

נושאים קשורים:  פסוריאזיס,  אטנרספט,  דלקת מפרקים ספחתית,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך