מחקרים 26.07.2016

פסוריאזיס ודום נשימה בשינה

חוקרים ישראלים גילו כי שיעור ההמצאות של דום נשימה בשינה בקרב חולי ספחת גבוה מהממוצע באוכלוסיה. הסיכון המתוקנן לתחלואה מטבולית ונשימתית עולה ב 27%

פסוריאזיס, מרפקים (צילום: אילוסטרציה)

ספחת (פסוריאזיס), כמו תהליכים דלקתיים כרוניים אחרים, קשורה להפרעות מטבוליות וסיכונים קרדיווסקולריים. חוקרים מבית החולים סורוקה בבאר שבע ביקשו לבדוק האם ספחת ודום נשימה בשינה, מחלה שכיחה בקרב חולים דיסמטבוליים, חולקים מאפיינים קליניים ופתופיזיולוגיים משותפים. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת International Journal of dermatology.

לטובת מחקר מקרה ביקורת נסקרו מאגרי המידע הארציים של קופת חולים כללית. שיעורי ההמצאות של דום נשימה בשינה בקרב חולי ספחת הושוו לשכיחות המחלה בקבוצת ביקורת מותאמת גיל ומגדר. תקנון לערפלנים אפשריים בוצע באמצעות מודל לוגיסטי רב משתני.

בעבודה נכללו 12,336 חולי ספחת בני 21 ומעלה ו 24,008 נחקרי ביקורת. ניתוח התוצאות מלמד כי שיעור ההמצאות של דום נשימה בשינה בקרב חולי ספחת היה גבוה בהשוואה לקבוצת הביקורת (2.7% לעומת 1.5%, P<0.001). ניתוח רב משתני תוך תקנון לגיל, מגדר, מוצא, נוכחות מחלת ריאות חסימתית כרונית, BMI, תת תריסיות, היפרליפידמיה ומחלה פפטית הראה קשר מובהק בין ספחת לדום נשימה בשינה (יחס סיכויים 1.27, 95% רווח בר סמך 1.08-1.49, P<0.001).

לסיכום, שיעור ההמצאות של דום נשימה בשינה בקרב חולי ספחת גבוה משמעותית מהממוצע באוכלוסיה. הקשר מובהק גם לאחר תקנון למשתנים מטבוליים, תחלואה נשימתית ואנדוקרינית. החוקרים ממליצים לשים דגש על אבחון מוקדם של דום נשימה בנוכחות פסוריאזיס, ניתן גם להניח כי לטיפול ושליטה בכל אחת מהמחלות השפעה מטיבה על שתיהן.

מקור:

Int J Dermatol. 2016 Jul 15. doi: 10.1111/ijd.13367. [Epub ahead of print] Psoriasis and obstructive sleep apnea.
Shalom G1,2, Dreiher J3,4, Cohen A3,4.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  ספחת,  פסוריאזיס,  דום נשימה בשינה,  תסמונת מטבולית,  השמנה