מחקרים 12.01.2016

האם אזיתרומיצין מאבד את יעילותו נגד זיהומי כלמידיה?

מחקר מבוקר מצביע על 3% כשלונות של אזיתרומיצין במנה בודדת בטיפול בזיהומי כלמידיה בדרכי המין והשתן, לעומת העדר כשלונות של 7 ימי טיפול בדוקסיציקלין

הטיפול האנטיביוטי המקובל בזיהומים אורוגנטיליים בכלמידיה טרכומטיס Chlamydia trachomatis כולל אזיתרומיצין Azithromycin במנה בודדת או קורס בן שבוע של דוקסיציקלין Doxycycline. על אף יעילות דומה במרבית המחקרים לאחרונה התרבו הדיווחים על כשלונות הטיפול באזיתרומיצין. לאור הדברים חוקרים מאוניברסיטת אלבמה ומכונים נוספים בארה"ב ערכו מחקר "ראש בראש" בדוקסיציקלין ואזיתרומיצין בקרב מתבגרים במתקן כליאה לנוער. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת NEJM.

החוקרים ערכו השוואת יעילות בין אזיתרומיצין פומי (1 גרם במנה בודדת) לבין דוקסוציקלין (100 מ"ג פעמיים ביום למשך 7 ימים) כטיפול בזיהום אורוגניטלי בכלמידיה בקרב מתבגרים בבתי מאסר לקטינים. איש צוות המחקר וידא את נטילת הטיפול בצפיה ישירה. נקודת סיום המחקר הוגדרה ככישלון של הטיפול לאחר 28 ימי טיפול, כאשר הכישלון נקבע על פי מדדי מבחן NAAT (אמפליפיקציית חומצות גרעין), התנהגות המעלה סיכון להדבקה במגע מיני וזיהוי הרצף הגנטי של OmpA - חלבון ממברנה חיצונית מסוג A של זני כלמידיה טרכומטיס.
במחקר השתתפו 567 מטופלים אשר הוקצו באופן אקראי לשתי קבוצות טיפול, קבוצת אזיתרומיצין (284 מטופלים) וקבוצת דוקסיציקלין (283 מטופלים). 155 מטופלים בכל קבוצה (65% גברים) נותרו בניתוח על בסיס פרוטוקול בשתי הזרועות.
לא נצפו כישלונות טיפול בקבוצת הדוקסיציקלין. בקבוצת האזיתרומיצין, כישלון טיפולי נרשם ב-5 מקרים (3.2%, 95% רווח בר סמך 0.4-7.4). פער זה בין שתי הקבוצות עלה על הסף המוגדר מראש לקביעת אי נחיתות קלינית של אזיתרומיצין לעומת דוקסיציקלין.

לסיכום, המחקר הראה יתרון קל, ברם גבולי מבחינה סטטיסטית, לדוקסיציקלין על פני אזיתרומיצין בטיפול בזיהום אורוגניטלי בכלמידיה. היות והטיפול באזיתרומיצין יעיל במידה דומה אך מדובר במתן מנה חד פעמית לעומת קורס של שבוע, סביר יהיה להמשיך ולבחור במקרוליד כקו ראשון ברב המקרים מתוך ציפיה להענות טובה יותר ומיגור בטוח יותר של המחלה.

מקור:

Azithromycin versus Doxycycline for Urogenital Chlamydia trachomatis Infection
William M. Geisler, M.D., M.P.H., Apurva Uniyal, M.A., Jeannette Y. Lee, Ph.D., Shelly Y. Lensing, M.S., Shacondra Johnson, B.S.P.H., Raymond C.W. Perry, M.D., M.S.H.S., Carmel M. Kadrnka, D.O., and Peter R. Kerndt, M.D., M.P.H.
N Engl J Med 2015; 373:2512-2521 December 24, 2015DOI: 10.1056/NEJMoa1502599

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  כלמידיה,  מחלות המועברות במגע מיני,  דלקת השופכה,  PID,  STD,  אזיתרומיצין,  דוקסיציקלין
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו