מחקרים 20.10.2015

גברים עלולים להעביר אבולה במגע מיני חודשים אחרי שהחלימו

בזרעם של גברים מסיירה לאון זוהה ה RNA הנגיפי תשעה חודשים אחרי ההחלמה הקלינית, מתחזק החשש להעברת המחלה במגע מיני

ההתפרצות האחרונה של נגיף האבולה גבתה חייהם של אלפי בני אדם במערב אפריקה. תיאורי מקרה שפורסמו בהמשך דיווחו על זיהוי הנגיף בזרעם של גברים שהחלימו מהמחלה אך לא נערכה עד כה עבודה מסודרת לאפיון היקף והשלכות התופעה. חוקרים מארגון הבריאות העולמי וממרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) ערכו מחקר בקרב גברים מסיירה לאון שהחלימו ממחלת האבולה ובדקו באמצעים מולקולריים את שיעור המצאות ה RNA הנגיפי בזרעם. תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת NEJM.

למחקר גוייסו 100 גברים מסיירה לאון שחלו באבולה (EVD) והחלימו מהמחלה. דגימות זרע ניטלו מהנחקרים בכניסתם למחקר לצד תשאול לגבי משתנים סוציו-דמוגרפיים, מצב בריאותי ומהלך מחלתם. דגימות הזרע נבדקו במטרה לאתר RNA נגיפי באמצעות בדיקת quantitative reverse-transcriptase–polymerase-chain-reaction ,RT-PCR, לרצפי הגנים NP ו- VP40 של נגיף האבולה.

RNA של נגיף האבולה זוהה בדגימות זרע של 46 (49%) מ 93 משתתפי המחקר. RNA של הנגיף אותר בזרעם של כל תשעת הגברים שנבדקו בין חודשיים לשלושה חודשים לתחילת המחלה הקלינית, בזרעם של 26 מ 40 גברים (65%) שמהן ניטלו הדגימות 4-6 חודשים לאחר פרוץ המחלה, ב 11 מ 43 דגימות הזרע (26%) של גברים שנבדקו 7-9 חודשים לאחר תחילת המחלה הקלינית. תוצאות דגימה בודדת שניטלה 10 חודשים לתחילת המחלה היו לא חד משמעיות. ערכי סף- מחזור חציוניים (נקודת החיתוך בין סף זיהוי הרצף הגנטי לבין מספר מחזורי PCR הדרושים להגעה אליו, ערך גבוה יותר משקף ריכוז נמוך יותר של RNA נגיפי) לגן ה NP וגן ה VP40 עמדו על 32 ו 32.1 בדגימות של 2-3 חודשים לפרוץ המחלה. 34.5 ו32.2, בדגימות של 4-6 חודשים, 37 ו 35.6 בדגימות של 7-9 חודשים, במילים אחרות עם הזמן נצפתה ירידה בכייל ה RNA הנגיפי.

לסיכום, הממצאים מצביעים על נוכחות של הRNA הנגיפי בזרעם של גברים שהחלימו מאבולה, סבירות הגילוי וכן כייל ה RNA פוחתים ככל שמתרחקים מתקופת המחלה הקלינית. החוקרים מציינים שבשלב זה לא ניתן לקבוע בודאות האם הממצאים משקפים סכנת הדבקה בנגיף במגע מיני שהרי יתכן כי מדובר בחלקיקי נגיף בלבד ולא נגיף פעיל, מאידך מחקר דומה שפורסם במאי השנה, גם הוא ב NEJM, הצביע על העברה חד משמעית של אבולה במגע מיני, אם כי במקרים בודדים ונדירים.

מקור:

Ebola RNA Persistence in Semen of Ebola Virus Disease Survivors — Preliminary Report
Gibrilla F. Deen, M.D., Barbara Knust, D.V.M., Nathalie Broutet, M.D., Ph.D., Foday R. Sesay October 14, 2015DOI: 10.1056/NEJMoa1511410

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  מגיפת האבולה,  מחלות המועברות במגע מיני,  דגימות זרע,  PCR
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו