מחקרים 13.10.2015

ניטור רמות אשלגן בנשים צעירות שמקבלות ספירונולקטון כטיפול באקנה אינו הכרחי

מחקר רטרוספקיטיבי הראה כי שיעור ההיפרקלמיה בקרב נשים צעירות ובריאות שנוטלות ספירונולקטון כטיפול באקנה, מזערי ומייתר את הצורך במעקב

ספירונולקטון – מעקב אלדוסטרון בעל השפעה חלקית נוגדת טסטוסטרון משמש כטיפול יעיל באקנה עם מרכיב אנדרוגני בנשים צעירות. תופעת לוואי מוכרת של ספירונולקטון היא הנטיה להיפרקלמיה ומכאן נוהג מקובל לנטר באופן שגרתי את רמות האשלגן בדמן של נשים שנוטלות את הטיפול. עם זאת שיעור ההיפרקלמיה באוכלוסיה זו אינו ידוע ומומחים רבים משערים שהשפעה על מאזן אלקטרוליטרי בנשים צעירות זניחה ואינה דורשת ניטור. בכדי לענות על השאלה חוקרים מבוסטון ערכו סקירה רטרוספקיטיבית שתוצאותיה פורסמו לאחרונה בכתב העת JAMA DERMATOLOGY.

לצורך המחקר לוקט מידע מגליונות רפואיים של נשים צעריות ובריאות שנטלו ספירונולקטון כטיפול באקנה בין השנים 2000 ל 2014. שיעור ההיפרקלמיה הוערך בקרב 974 נשים שקיבלו את הטיפול וכן בקרב 1,165 נשים צעירות ובריאות שלא נטלו ספירונולוקטון כשגרה (אך חלקן נטלו את התרופה לסירוגין). לא נכללו במחקר נשים שסבלו ממחלת לב וכלי דם, אי ספיקת כליות ונשים שנטלו טיפול תרופתי בר השפעה על ציר הרנין-אנגיוטנסין- אלדוסטרון. תוצאת המחקר הראשית הייתה שיעור ההיפרקלמיה בקרב נשים שנטלו ספירונולקטון, תוצאות המשנה כללו בין השאר שגרות ניטור רמות האשלגן הנהוגות בקרב הרופאים המטפלים.

מסך 1,802 מדידות האשלגן בקרב הנשים הצעירות שטופלו בספירונולקטון רק 13 ערכים חרגו מהתקין מה שמשקף שיעור היפרקלמיה של 0.72% הזהה לערך ההיפרקלמיה באוכלוסייה הכללית בגילאים תואמים 0.76%. בדיקות חוזרות שבו תקינות בשש מ 13 המטופלות עם הערכים הגבוהים, סביר להניח שמדובר היה בטעות מעבדה. ההיפרקלמיה בחולות הנותרות לא ללוותה בתופעות קליניות חריגות ולא דרשה התערבות.

החוקרים מסכמים כי ניטור רמות האשלגן בחולות צעירות הנוטלות ספירונולקטון כטיפול באקנה אינו הכרחי וכרוך בעלויות מיותרות. שיעור ההיפרקלמיה בקרב נשים אלה אינו שונה מהערך הממוצע בחתך גילאים דומה באוכלוסיה הכללית.

מקור:

Plovanich M, Weng Q, Mostaghimi A. Low Usefulness of Potassium Monitoring Among Healthy Young Women Taking Spironolactone for Acne. JAMA Dermatol.2015;151(9):941-944. doi:10.1001/jamadermatol.2015.34.

ערך: ד"ר צבי שליטנר

נושאים קשורים:  מחקרים,  אקנה,  היפרקלמיה,  אשלגן,  ספירונולקטון,  אלדוסטרון
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו