חדשות 26.04.2015

מחקר: הסובלים מאקזמה נמצאים בסיכון מוגבר לבעיות לב וסוכרת

"המחלה גובה מחיר נפשי ענק מהסובלים ממנה", הדגיש מחבר המחקר, שהסביר את העלייה בסיכון מאורח חיים לא בריא שמאמץ מי שסובל מהתופעה מגיל צעיר

בדיקת רופא (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנעשה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן בשיקגו מצא, כי אקזמה קשורה לבעיות בריאות הכוללות הרבה יותר מפגיעה בעור. אצל בוגרים הסובלים מאקזמה – מחלה כרונית של העור שלעתים קרובות מתחילה בילדות – מוצאים שיעור גבוה יותר של מעשנים, בעיות אלכוהול, השמנת יתר, כאב כרוני, והם ממעטים בפעילות גופנית בהשוואה לבוגרים ללא המחלה.

בקרב חולי אקזמה קיים שיעור גבוה ב-54% של השמנת-יתר, ב-48% של יתר לחץ דם ו-42% של סוכרת

בדיווח לכתב העת Journal of Allergy and Clinical Immunology, כתב מחבר המחקר הראשי, פרופסור ג'ונתן סילברברג (Silverberg) מהמחלקה לדרמטולוגיה ומנהל המרכז הרפואי הרב-תחומי לאקזמה ב"נורת'ווסטרון", כי בעיות התנהגותיות אלו ממקמות את חולי האקזמה בסיכון גבוה יותר למחלות קרדיו-וסקולריות, יתר לחץ דם וסוכרת. עוד מצאו החוקרים בקרב חולי אקזמה שיעור גבוה של נדודי שינה. לפי הערכות, כ-10% מהבוגרים בארה"ב סובלים מאקזמה.

המחקר ניתח נתונים לגבי 27,157 בני 85-18 בשנת 2010 ושל 34,525 בני 18-85 בשנת 2012, שנטלו חלק בסקר כלל ארצי. מהמחקר עולה, כי בקרב חולי אקזמה קיים שיעור גבוה ב-54% של השמנת-יתר, שיעור גבוה ב-48% של יתר לחץ דם, ב-93% של קדם-סוכרת, ב-42% של סוכרת וב-36% של כולסטרול גבוה - בהשוואה למי שאינם חולי אקזמה .

"המחלה גובה מחיר נפשי ענק מהסובלים ממנה", הדגיש מחבר המאמר, "בכלל זה כאב כרוני. משום שאקזמה מתחילה לעתים קרובות בגיל הילדות היא משפיעה לאורך כל שנות ההתפתחות וההתבגרות. היא פוגעת בהערכה העצמית ובזהות וזה חלק מהסיבות להתנהגות השלילית של הסובלים ממנה".

מחבר המחקר: "הרופאים בתחום אינם עוסקים רק בדלקת הכרונית של הסובלים מאקזמה אלא בקשת רבה מאד של בעיות התנהגותיות"

"אם נוסיף את העובדה שהאקזמה גורמת לחולים להימנע מפעילות גופנית בגלל ההזעה וחום הגוף שעולה בפעילות זאת, שמגבירים את הגירוד, החולים יימנעו מכל פעולה שמעוררת את הגרד", מסר פרופסור סילברברג.

"כל הדיווחים הללו פתחו את עיני עולם הדרמטולוגיה להכיר בכך שהרופאים המתמחים בתחום אינם עוסקים אך ורק בדלקת הכרונית של הסובלים מאקזמה אלא בקשת רחבה מאד של בעיות התנהגותיות ואורחות החיים. על הדרמטולוגים מוטלת החובה לשאול את החולים לגבי הרגלי החיים, כמו עישון ופעילות גופנית על מנת להציע התערבויות מתאימות לנושאים אלו".

פרופסור סילברברג סבור, שעל הדרמטולוגים ליזום ולהציע לחולים אלו התערבויות לגמילה מעישון ואלכוהול ולשתף פעולה עם מומחי רפואה בתחומים האחרים, למשל בסוגיות הקשורות לאימון ולתנועה, כדי בכל זאת לאפשר לחולי אקזמה פעילות גופנית חשובה שלא תחמיר את ההתלקחויות בעור.

לדיווח על המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  אקזמה,  דלקת בעור,  בעיות לב,  סוכרת,  יתר לחץ דם,  אלרגיה,  השמנת יתר
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו